Het gaat goed met Kia. De Koreaanse fabrikant weet voor het 7e jaar op een rij positieve cijfers te laten zien. Waar de auto-industrie moet buigen voor de economie, belastingstelsels en dieselschandalen weet Kia zich blijkbaar moeiteloos overeind te houden.
Deze week in Barcelona zijn we bij de introductie van de 4e generatie Kia Sportage, het Europese succesnummer waarvan er in 2015 meer dan honderdduizend auto’s uit de fabriek reden in Slowakije. De compacte SUV die vrijwel op alle punten is verbeterd moet het gaan opnemen tegen een grote reeks van concurrenten in het populaire C-segment.
De nieuwe Kia Sportage is grotendeels ontworpen door het designteam in Frankfurt die erin zijn geslaagd om hem gelijk tot de meest fraaie Sportage uit een reeks van 4 modellen te maken, waarvan de eerste al weer 22 jaar geleden werd geïntroduceerd. Waar de eerste modellen nog wel wat terreinachtige looks hadden was nummer drie – inmiddels al weer 5 jaar op de markt – voor Kia een voltreffer. Het toen ook nieuwe en voor 2010 moderne design van de Sportage zorgde voor een nieuwe groep van rijders en maakte de auto snel populair in het segment de compacte SUV’s.
Met de komst van deze 4e generatie hoeft Kia zich bij de bestaande klanten geen zorgen te maken want wie al happy was met z’n huidige Kia Sportage zal dat zeker zijn met deze volledige vernieuwde versie. Dat Kia daar nu al zelf zeker van is zie je aan hun verkoopprognose voor de komende jaren. En dat is redelijk lef hebben want de concurrentie zit niet stil in een segment waarin vandaag ook steeds meer keuze is. Winnaar is de autokoper die kan shoppen in een groot aanbod en diversiteit van modellen en motoren.
Kia gaat in Nederland de strijd aan met een aantal modellen waaronder onder andere een 1.6 liter T-GDi (166 Pk) benzinemotor, een 2.0 T-GDi (185 Pk) benzine uitvoering naast een krachtige 1.7 CRDi (115 Pk) dieselmotor. Daarboven zit nog een 2.0 CRDi (185 Pk) maar die voelt niet echt heel veel sneller ondanks de extra Pk’s. De prijzen beginnen in Nederland rond de 26.000 euro maar lopen redelijke progressief op als je meer opties en een zwaardere motor kiest. De verwachting is dat met name de 1.6 T-GDi het in Nederland goed zal gaan doen.
Maar leuker is het om eerst maar eens te kijken naar de Sportage zelf. Door z’n nieuwe looks, de strakke en rechte lijnen en de ver naar de buitenkant geplaatste wielen oogt hij zonder meer stoer. Zeker als de Sportage ook nog eens is uitgerust met 19-inch velgen met 245/45 R19 banden, en heel eerlijk die 16-inch velgen met 215/70 R16 banden zouden ze bij Kia gewoon moeten schrappen. Tel daarbij op, meer comfort, een stuk meer passieve en actieve veiligheid en een dosis aan nieuwe technologie en je snapt een klein beetje waarom Kia tevreden mag zijn met hun nieuwe Sportage.
Er is heel veel aandacht besteed aan het design wat volledig is gebaseerd op het uit 2013 daterende Kia Provo concept. De bredere nieuwe ‘tijger-neus’ (Kia’s handelsmerk maar waarbij wij heel eerlijk nog steeds wel op zoek zijn naar de el Tigre), de los van de neus geplaatste koplampen die ver naar achteren zijn geplaatst , de fraai ontworpen ‘ice-cube’ LED mistlamp-units die eveneens ver naar buiten zijn geplaatst werken mee aan het stoere uiterlijk van de nieuwe Kia Sportage. Bijzonder is dat aan de zijkant echt is gekozen voor strakke rechte lijnen die je ook terug vindt aan de achterzijde (boven de achterlichten). Door z’n redelijk ‘bold’ uiterlijk lijkt hij niet alleen, maar is hij ook groter dan z’n voorganger. De 30 millimeter verlengde wielbasis en een 40 millimeter langer carrosserie samen met een langere achterspoiler spelen hierbij zeker een rol.
Het lijkt er op dat Kia met deze Sportage echt een statement wil maken want het interieur oogt in alle modellen zeer luxe en is op en top afgewerkt. Het geek-gehalte in ons zorgt altijd voor een glimlach als we usb-aansluitingen kunnen ontdekken, net als het draadloos oplaadstation voor je smartphone. De stoelen zitten prima en hebben naast stoelverwarming nu ook stoelventilatie. Het dashboard is overzichtelijk en het stuur in de GT-versie is met leer afgewerkt. Wat ruimte betreft is het helemaal oké want zelfs als de voorstoelen redelijk naar achteren geplaatst zijn is er nog volop beenruimte achterin.
Ook op het technisch gebied van veiligheid scoort de nieuwe Sportage vele malen beter en kan het met het nieuwe uitrusting niveau (wel met een progressief kostenplaatje) concurreren met ieder ander automerk. Je moet echter wel een verklarend woordenboek vinden om te begrijpen wat deze ‘buzzy’ begrippen allemaal betekenen. Zo wordt de Sportage geleverd met onder andere:
Veel van deze nieuwe en nog niet voor iedereen altijd even duidelijke veiligheidssystemen maken het autorijden voor iedereen een stuk veiliger. Het wil echter niet zeggen dat je nooit meer hoeft op te letten tijdens het autorijden want je eigen waarnemingen blijven het aller belangrijkste.
Om het stoere en sportieve uiterlijk nog eens te benadrukken komt Kia voor het eerst op de markt met een speciale GT line met een meer sportieve rijbeleving, standaard uitgerust met 19-inch velgen en aluminium accessoires die de auto nog wat ‘sporty’ looks moeten geven. De GT line betekent niet dat deze uitvoering van de Kia Sportage de auto ‘buitenaardse’ krachten geeft. Dat zeker maar zitten meer in het uitrustingsniveau en de daarbij horende beleving. Wat ons betreft ziet die GT line er ook net wat lekkerder uit dan het standaard gamma. En hoewel de kleur niet in het programma zit vraag je je toch af hoe een matgrijze Sportage met zwarte wielen er uit zou zien. Door zijn ver naar buiten geplaatste wielen en de strakke lijnen zou ook die zomaar hoog kunnen scoren.
De geluiden uit de autowereld zijn nagenoeg gelijk. De groep van mensen die in Nederland nog een auto koopt is klaarblijkelijk dik 50+, heeft grijs haar en werkt niet meer. Door dat te blijven benadrukken en mee te nemen in traditionele marketingcampagnes zou je het bijna gaan geloven. Leaserijders lijken nog een andere categorie te zijn en zijn alleen op zoek naar auto’s met een gunstig bijtellingstarief. Maar wat zijn je opties als je een moderne auto met prima looks op de markt brengt?
Blijven bevestigen dat je achterin een rollator kun plaatsen of de schroom afgooien en je pijlen toch ook maar eens richten op een veel jonger publiek! De vierde generatie Sportage gaat zeker matchen met deze grote en interessante doelgroep. Of misschien moet ook Kia de schroom maar eens afgooien want het sportieve uiterlijk, de forse binnenruimte en een overdosis aan nieuwe technologie passen bij een moderne automobilist ongeacht leeftijd of wat dan ook.
Zodra de auto in Nederland beschikbaar is zullen we zeker nog een keer opnieuw gaan rijden met deze nieuwe Kia Sportage.