Toyota is en blijft wereldwijd nog altijd een van de populairste automerken. Maar de afgelopen paar jaar is wel het een ander veranderd. Akio Toyoda, de topman van het Japanse merk, wil dat er geen saaie auto’s meer van de band rollen, en kwam dan ook met een duidelijk statement: “No more boring cars.” En dat maken ze sindsdien altijd waar. Met name de 2021 editie van de Toyota C-HR die geïnspireerd is op Toyota’s autosportdivisie GAZOO Racing, is hier het bewijs van.
De Toyota C-HR is met de GR-Sport uitvoering als nieuwkomer helemaal klaar voor het nieuwe modeljaar 2021. Dit model geeft een extra dimensie aan het onderscheidende design en de dynamische rijeigenschappen van Toyota’s populaire compacte crossover.
De afgelopen maand hebben we Toyota GAZOO Racing weer volop voorbij zien komen in het nieuws door de mooie prestaties die het team geleverd heeft in de rally der rally’s: Dakar!
Steeds vaker zal de autosportafdeling van het merk betrokken zijn bij en verantwoordelijk zijn voor de nieuwe modellen die beschikbaar komen voor de consument. Dat zagen we eerder al bij ondermeer de Yaris GRMN en de toch legendarische Toyota GR Supra. Nu krijgt ook de C-HR een meer sportieve uitvoering.
Aan de voorzijde is het bekende Toyota logo tegen een zwarte achtergrond gemonteerd, samen met rood, wit en grijs de kleur van Toyota GAZOO Racing. De mistlampen zitten in een glanzend zwarte behuizing en ook de bumper is deels uitgevoerd in zwarte pianolak. De grille kent een donkerchromen afwerking en de frontspoiler is nadrukkelijker vormgegeven.
De kenmerkende exterieurdelen aan de onderzijde van de portieren van de Toyota C-HR zijn in het geval van de GR-Sport glanzend zwart van kleur, een fraai contrast met de 19-inch lichtmetalen velgen met een speciaal design dat voorbehouden is aan de GR-Sport. Ook het Toyota logo achter op de auto kent een zwartkleurige achtergrond. De reflectoren hier worden omgeven door glanzend zwarte kunststof delen. Een exclusieve sierlijst onder de bumper en een GR-Sport logo maken het plaatje af.
Het exclusieve karakter van de Toyota C-HR GR-Sport krijgt een vervolg in het interieur waar accenten in de kleur Cool Silver voor een extra sportief randje zorgen. Lederen stoelbekleding met alcantara-afwerking is standaard. Die is voorzien van stiksels in de kleuren rood en grijs, twee huiskleuren van Toyota GAZOO Racing. De extra uitrusting omvat verder een stuurwiel dat met geperforeerd leder met rode stiksels bekleed is, exclusieve dorpellijsten, een GR-Sport logo, een GR-Sport start/stopknop en een GR-Sport visual die in het instrumentarium oplicht zodra de auto start.
De extra complete uitrusting van de Toyota C-HR GR-Sport bestaat verder uit privacy glass, smart entry, projector led-koplampen, automatisch inklapbare buitenspiegels, elektrische stoelverstelling, stoelverwarming en een premium audiosysteem van de gerenommeerde fabrikant JBL. Voor een nog scherper weggedrag zijn bovendien de wielophanging en stuurinrichting gefinetuned en speciale banden gemonteerd. Hierbij is het befaamde rijcomfort van de Toyota C-HR behouden gebleven.
De Toyota CH-R modeljaar 2021 is standaard uitgerust met de nieuwste generatie Toyota Safety Sense 2, een uitgebreid pakket actieve veiligheidssystemen. Nieuwe toevoegingen zijn Emergency Steering Assist (ESA) voor voetgangersdetectie overdag en Intersection Turn Assistance, beide onderdeel van Pre-Collision System (PCS). Intersection Turn Assistance geeft een waarschuwing en remt zo nodig wanneer de bestuurder naar rechts of links afslaat terwijl er een tegenligger aankomt. Ook wanneer na het afslaan een voetganger vanuit de tegenovergestelde richting de weg oversteekt, geeft het systeem een waarschuwing. Andere actieve veiligheidssystemen waarmee de Toyota C-HR is uitgerust zijn: Lane Trace Assist (LTA), Full Range Adaptive Cruise Control en Road Sign Assist.
Toyota introduceerde de Toyota C-HR in 2016. Met zijn gedurfde design, dynamische rijeigenschappen en toonaangevende verbruik en emissies zette de Toyota C-HR het populaire segment van de compacte crossover op zijn kop. In zijn eerste verkoopjaar gingen in Europa 120.000 stuks over de toonbank. Hiermee veroverde de Toyota C-HR een segmentaandeel van 10 procent.
Het succes bleef aanhouden en inmiddels rijden meer dan 400.000 Europese automobilisten in een Toyota C-HR. In Nederland is de populaire crossover leverbaar als 1.8 Hybrid (90 kW/122 pk) en 2.0 High Power Hybrid (135 kW/184 pk). Beide versies zijn standaard uitgerust met een automaat.