Volvo introduceert In Barcelona de Volvo V60, de estate die zij zelf omschrijven als de ultieme gezinsauto. De auto werd voor de eerste keer geheel in stijl onthuld op een oprit van een gezinswoning in Stockholm. Nu ligt tegenwoordig de lat wel een stukje hoger om zo’n titel te verdienen en zou je eigenlijk de kids op de achterbank aan het woord moeten laten. Wat vinden zij eigenlijk van deze auto, hebben ze internet op de achterbank, zitten er genoeg usb-aansluitingen voor hun gear (ook handig voor volwassenen), een panoramisch dak en ga zo nog maar even door.
Maar om echt de titel te verdienen, moet de gezinsauto van vandaag ruim en veilig zijn en is het ook wel zo handig als er een overdosis aan ruimte beschikbaar is. De vaders en de moeders kijken dan nog met een schuin oog naar een gunstig leasetarief. Als je dat allemaal kunt afstrepen, mag je terecht een gooi doen naar de gezinsauto van het jaar.
De vraag is dus of Volvo terecht de nieuwe V60 de ultieme gezinsauto mag noemen. Een andere aanvliegroute om eens naar een auto te kijken. Net als z’n grote broer de V90, oogt deze V60 als een zeer grote estate. Door de voor Volvo typische en herkenbare carrosserielijnen lijkt hij groter dan groot. Dit is in alle opzichten wel een grote stationwagen, de goedkopere omschrijving voor een estate.
Die ruimte vind je inderdaad vanbinnen terug, want de beenruimte mag er zowel voor- als achterin wezen. Vanbinnen voel je wat je vanbuiten ziet. Nu zijn tegenwoordig de gezinnen niet meer zo boventallig als vroeger, maar zelfs met 3 kids op de achterbank hebben ze in deze Volvo V60 plenty ruimte. De nieuwe V60 lijkt in alles z’n voorganger te willen verslaan. Dat betekent zowel voor- als achterin meer beenruimte en meer bagageruimte (nu 529 liter was 430 liter). De wielbasis is zelfs 56 millimeter langer dan die van de laatste generatie Volvo V70.
Vooral leaserijders die nu een nieuwe auto gaan kiezen zullen zich deze vraag stellen. Kiezen we definitief voor benzine in de wetenschap dat na 2020 Volvo sowieso geen motoren maakt voor fossiele brandstoffen en het erop lijkt dat diesels definitief worden uitgefaseerd. Of wordt het de laatste diesel in je carrière. Het is de vraag die je zelf zult moeten beantwoorden want wie met zowel de diesel als de benzine-uitvoering gaat rijden staat wat rijplezier voor een lastige keuze. Wij reden zowel met de V60 T6 Geartronic AWD met maar liefst 310 pk als met de V60 D4 Inscription met 190 pk.
Van binnen ga je het verschil niet zien en ook niet horen. Beide uitvoeringen zijn echt stil. Alles heeft te maken met gevoel en veel minder met motor vermogen. De T6 rijdt heerlijk rustig. Als je de gaspedaal echter indrukt voel je overduidelijk de 310 pk’s hun werk doen. Pas in de ‘sport modus’ besef dat deze Volvo wel degelijk een auto is waar je ook sportief mee kunt rijden. Bijzonder is dat de 120 pk lichtere D4 met een lager koppel veel meer response gaf dan de 310 pk van de T6. En dan komt het puur op gevoel aan waar je voor gaat kiezen.
De keuze wordt nog lastiger als later in het jaar er ook een hybride uitvoering gaat komen met maar liefst 380 pk. Het zijn ‘pk-hoeveelheden’ die eigenlijk thuishoren bij een sportauto. Maar Volvo lijkt zich daar weinig van aan te trekken. De keuze voor een V60 benzine of toch de D4 met een dieselmotor wordt misschien wel uiteindelijk bepaald door het maandelijkse leasetarief wat je kunt of wilt gaan betalen.
Volvo’s grote baas maakte vorig jaar een bijzonder statement en met de toezegging dat vanaf 2020 niemand meer dodelijk mag verongelukken in het verkeer mist je met een Volvo rijdt. Droom of werkelijkheid, in beide gevallen zet het iedereen wel op scherp. Volvo’s waren al veilig en zullen in de toekomst alleen nog maar veiliger worden.
De nieuwe generatie Volvo is standaard uitgerust met o.a City Safety met Autobrake dat aanrijdingen met een snelheidsverschil tot 60 km/uur kan voorkomen. Volvo claimt dat dit het enige systeem op de markt is dat zowel voetgangers, fietsers en grote dieren herkent, ook in het donker. Een wereldprimeur is dat het systeem ook automatisch remt om de impact met tegemoetkomend verkeer te beperken.
Op de snelwegen in Spanje met mooie vloeiende bochten hebben we ook de verbeterde versie van Pilot assist kunnen ervaren. Dit systeem helpt je met het sturen, accelereren en remmen en gedraagt zich nu ook in de bochten een stuk rustiger. Het is de opmaat naar volledig autonoom rijden. Wanneer je het stuur loslaat ervaar je hoe ver deze techniek inmiddels is ontwikkeld. Het betekent alleen niet dat je met losse handen kunt rijden hoe aantrekkelijk dit ook lijkt. Na 5 seconden meldt de auto zelf dat het tijd is om het stuur weer vast te pakken en eigenlijk zit je dan toch meer op je gemak.
De uitrusting van de nieuwe V60 is zeer compleet. Standaard zijn onder andere LED-verlichting rondom – inclusief LED-koplampen met Thor’s Hammer-dagrijverlichting – Electronic Climate Control met 2 gescheiden zones, elektrisch bedienbare achterklep, roofrails, 16-inch lichtmetalen velgen en een 9-inch touchscreen met Sensus Connect dat compatibel is met Spotify, Apple CarPlay en Android Auto. 4G WiFi behoort tot de mogelijkheden van infotainmentsysteem Sensus Connect.
Volvo levert de nieuwe V60 met de keuze uit 2 benzinemotoren (T5 en T6) en 2 dieselmotoren (D3 en D4), al dan niet in combinatie met een automatische Geartronic-transmissie. Verder is de V60 later in het jaar ook leverbaar als plug-in hybride: T8 Twin Engine en de nieuwe T6 Twin Engine met 340 pk. Deze laatste is pas volgend jaar te bestellen.
Volvo levert de nieuwe V60 verder met de keuze uit meerdere optiepakketten waaronder het Business Pack Connect bestaande uit Sensus navigatie met lifetime kaartupdates, Apple CarPlay, een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel, chromen raamomlijsting en zilverkleurige roofrails. Intellisafe Pro Line bestaat uit Pilot Assist met Adaptive Cruise Control en Intellisafe Surround met Blind Spot Information System (BLIS).
De nieuwe Volvo V60 is vanaf nu te bestellen en staat deze zomer in de showroom. De prijzen beginnen bij 44 duizend euro voor de benzineversie T5 Geartronic en D3 diesel en lopen door tot 59 duizend euro voor de V60 T8 AWD Twin Engine Inscription met 390 pk.
De Volvo V60 doet inderdaad een gooi naar een dergelijke titel. De ruime stationwagen voldoet van binnen zo’n beetje aan alles wat je je kunt bedenken. Daarbij rijdt hij prima en is uitermate veilig. De opbergruimte mag er wezen. Het is nog wel de keuze of je toch niet liever een SUV kiest als de kinderen nog klein zijn. Natuurlijk zijn er veel alternatieven maar als de prijs of het leasetarief geen probleem is dan is deze V60 een prima keuze.