Peugeot presenteerde begin 2016 een vernieuwde 2008, de moderne en uiterst compacte SUV heeft nu een duidelijk eigen gezicht. Van z’n voorganger reden er maar liefst ruim een miljoen de fabriek uit. Aantallen die groot genoeg zijn om nu met verbeterde versie op de markt te komen in een segment met veel concurrentie.
Het nieuwe design van de Peugeot 2008 is nu veel nadrukkelijker. De nieuwe neus met een fraai ontworpen grille met de leeuw en rode letters Peugeot en een beduidend meer horizontale motorkap maken hem robuuster waardoor hij ook veel meer de fysieke vormen aanneemt van een compacte SUV. Het is jammer dat de zwarte wiellijsten alleen op de wat duurdere modellen te vinden zijn want juist deze zorgen in combinatie met de beschermplaten van de voor- en achterbumper voor een meer stoer uiterlijk. Wie dat combineert met een fraaie rode kleur (rouge Ultimate) heeft eigenlijk precies de Peugeot 2008 die hij graag wil hebben.
Waarschijnlijk zitten de marketeers daarom bij een automerk altijd in sqeeze want linksom willen ze graag zoveel mogelijk modellen verkopen en rechtsom willen ze ook hem altijd zo voordelig mogelijk in de markt wegzetten. Consequentie is dat ze taartjes gaan verkopen zonder slagroom. Taartjes zonder slagroom zien er minder lekker uit en verkopen minder maar misschien is het bij auto’s wel andersom. Wij gaan in ieder geval altijd voor de slagroom-editie met de zwarte wiellijsten.
Naast een robuuster uiterlijk heeft iedere Peugeot vanaf de 208 modelreeks tegenwoordig een i-Cockpit wat moet bijdragen aan meer rijplezier en veiligheid. Grip control en een adaptief aandrijfsysteem moeten de wagen op alle soorten wegen meer grip geven.
Nieuw is de GT-line uitvoering die de Peugeot dankzij goed gekozen styling de 2008 nog wat meer uitstraling geeft. Met 17-inch wielen, Grip control, RVS skidplates en veel kleine accenten in de auto waaronder een eigen interieurbekleding met veel rode lijnen is dit duidelijk de bovenkant van de prijslijst. De 17-inch wielen passen ook veel beter bij deze uitvoering en zouden net als de zwarte wielkasten eigenlijk standaard moeten zijn.
Peugeot levert de 2008 met Grip control en een adaptief aandrijfsysteem op de voorwielen wat de auto onder extreme of lastige ondergrond meer grip moet bieden. Grip Control moet samen met een bodemvrijheid van 16 cm en de Mud & Snow Goodyear banden alle jaargetijden meer controle bieden over de auto. De bediening gebeurt via een een draaiknop met een aantal opties. Naast een standaardmodus kun je kiezen voor:
De vernieuwde Peugeot 2008, zeker in de GT Line uitvoering is duidelijk ontworpen om ook een jongere doelgroep aan te spreken. Ondanks de relatief lichte 1.2 motor bieden de uitvoeringen met meer Pk’s voldoende sportieve rijeigenschappen. De aanwezigheid van Mirror Link en Apple Car Play waarmee je je smartphone kunt koppelen en Park Assist (met Hill Assist) met een slimme achteruitrijcamera die aanwijzingen geeft als het oppervlak niet echt lijkt op een mooi stukje asfalt maken daarbij het autorijden een stuk aangenamer.
Voor veiligheid in het verkeer biedt Peugeot eveneens Active City Brake, een automatisch remsysteem in de stad ter voorkoming van een botsing met je voorliggers en daarmee anticipeert op aanrijdingen. In het bovenste gedeelte van de voorruit zit een LIDAR lasersensor die obstakels zoals een rijdende of stilstaande auto, in dezelfde richting of op hetzelfde baanvak registreert.
Als de bestuurder niet ingrijpt remt Active City Brake zelf met volle kracht af om de snelheid van de 2008 tot het obstakel te beperken. De automatische vertraging hierbij kan tot maximaal 10m/s² bereiken.
Peugeot introduceert de nieuwe 2008 met een aantal Euro6 PureTech benzinemotoren met handgeschakelde of automatische versnellingsbak en een BlueHDi dieselmotor. Voor de Nederland komen er 5 versies van de 1.2 PureTech motoren op de markt.
Daarnaast komt er ook nog een BlueHDi bij conform de Euro6 norm. De 1.6 liter BlueHDi 120Pk met een Start&Stop systeem heeft een handgeschakelde 6-versnellingsbak met een normverbruik van 3,7 l/100 km ofwel 96 g CO2/km.