Renault heeft inmiddels een aardige vloot met SUV’s op de weg rijden. Een van de laatste uitvoeringen is de Renault Symbioz die zich strategisch positioneert als een model tussen de Renault Captur en de grotere Renault Austral. De Symbioz heeft 4 uitvoeringen die vooral te maken met de accessoires en styling. Onderhuids is het altijd een E-Tech Full Hybrid 145 met zoals de naam al doet vermoeden met een hybride aandrijflijn.
De naam Symbioz is door Renault gekozen als een symbiose tussen auto, technologie, en omgeving. Het Franse merk wil met dit model benadrukken hoe auto’s in de toekomst volledig geïntegreerd kunnen zijn in het dagelijks leven, inclusief de connectie met je woning, slimme infrastructuur en duurzame energieoplossingen. Als je het leest vraag je je wel af waarom er dan toch geen stekker aan deze Symbioz zit of is deze uitvoering een voorbode van een volledige elektrische versie? We gaan het zien.
De Renault Symbioz staat ook voor ruimte, technologie en duurzaamheid met een wat meer luxe design. Daarmee is de Symbioz een aantrekkelijke keuze voor wie op zoek is naar een middenweg tussen een compacte auto met net wat meer ruimte en prestaties. Hij zal letterlijk met voorbedachten rade in de markt zijn gezet om ook in dit (prijs)segment een stevige concurrent te kunnen aanbieden.
Een ander argument kan zijn dat de Captur, overigens ook te bestellen met dezelfde aandrijflijn, wel heel erg compact is. Wilde je meer, dan was de Austral de volgende stap die ook gelijk flink wat meer kost. De bestaande Captur rijders, dat zijn er inmiddels meer dan 1.2 miljoen waarvan er 45.000 in Nederland, hebben er een nu een prima keuze bij binnen hun eigen merk. De Symbioz vult een (SUV) gat en voorkomt dat de trouwe Renault-rijder die iets meer ruimte en luxe wilt niet bij de buren gaat lopen shoppen.
Uiterlijk onderscheidt de Renault Symbioz zich vooral door zijn 17 cm extra lengte in vergelijking met de Captur. Dit maakt de Symbioz aanzienlijk langer en ruimer. Het gestroomlijnde design oogt aanzienlijk eleganter. De langere achterlichten en een meer verfijnde achterzijde als zijn kleinere broertje geven hem ook z’n eigen gezicht.
De voorzijde van de Symbioz is ook aanzienlijk verfijnder. De bredere grille doet hem weer meer op de grotere Austral lijken. Het design van deze nieuwe Renault uitvoering heeft iets meer een high-tech uitstraling, terwijl hij ergens ook wel weer de praktische eenvoud van de Captur weet te behouden. Hiermee blijft hij toch stiekem in de buurt van een heel grote potentiële doelgroep en dat is zoals de titel van dit artikel al verraadt, uitermate slim bedacht.
Binnenin biedt de Symbioz flink wat meer ruimte dankzij de langere wielbasis. De extra 17 cm zorgt voor meer beenruimte achterin en een grotere kofferbak. De achterbank is ook nog eens verschuifbaar, wat echt bijdraagt aan de veelzijdigheid van het interieur en is superhandig als je tijdelijk even extra laadruimte nodig hebt. Gezinnen met kleine kinderen zullen er ook blij mee zijn als je een kinderwagen mee moet zeulen.
De stoelen zijn zoals je van Renault mag verwachten, alles is luxueus uitgevoerd en er lijkt gebruik te zijn gemaakt van materialen die we ook kennen uit de Austral. De Symbioz is verder uitgerust met een nieuw infotainment systeem, inclusief een groot scherm voor navigatie, multimedia en connectiviteit. Apple CarPlay en Android Auto weken naadloos (een genot). Afhankelijk van de uitvoering heb je extra comfort opties en meer geavanceerde rijhulpsystemen.
Een tegenvaller is (over smaak valt niet te twisten) het design van het dashboard. Niet echt overzichtelijk met net iets te veel ‘style’ elementen die niet passen bij Renault ook al zal de bedenker trots zijn op het visueel gebruik van Renault salmiak-je. Renault is juist een merk wat in staat is om dit soort onderdelen juist wel te voorzien van een passend en strak en overzichtelijk design.
De Renault Symbioz E-Tech full hybrid levert 145 pk door een combinatie van een benzinemotor en een elektrische motor. De benzinemotor heeft een maximaal vermogen van 69 kW, terwijl de totale combinatie met de elektrische motor tot 105 kW (145 pk) kan komen. Deze hybride aandrijflijn zorgt volgens opgave van Renault voor een efficiënt brandstofverbruik van 4,7 l/100 km en een gereduceerde CO2-uitstoot. Tijdens onze rijttesten was ons gemiddeld brandstofverbruik 5,1 l/100 km. En dat is voor een hybride uitvoering een prima resultaat.
De overgang tussen elektrisch en hybride rijden verloopt soepel, wat bijdraagt aan het rijcomfort. Waar je in het beginn wel aan moet wennen is dat met name bij lage snelheden in de stad de 1.6 motor zich meldt en heel hard begint te draaien om extra energie op te wekken.
Net als zijn grotere broers biedt de Symbioz een fors aanbod van veiligheids- en rijhulpsystemen waaronder adaptieve cruisecontrol, rijbaanassistentie, en automatische noodremhulp. Let wel op dat er verschillen zijn in uitrusting afhankelijk van de uitvoering. Daarnaast heeft de Symbioz de mogelijkheid (standje B) om net als de Austral regeneratief te remmen, wat energie terugwint tijdens het remmen en wel degelijk bijdraagt aan een gunstig brandstofverbruik.
De Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is een strategisch geplaatst model dat perfect de kloof overbrugt tussen de duidelijk meer compacte Captur en de aanzienlijke ruimere Austral. Met de extra lengte, een luxueuzer interieur en de zuinige hybride aandrijflijn is de Symbioz een goede keuze voor wie de voordelen van beide modellen wil combineren.