In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.
Natuurlijk, alles lijkt beter wanneer de zon schijnt. Zeker in november, wanneer je met sjaal en handschoenen van parkeerplaats naar de vertrekhal op Schiphol migreert. Een voordeeltje dat de Kia EV3, want daarvoor reizen we af naar zonnig Portugal, in zijn schoenen (figuurlijk) kan schuiven. Maar hij heeft het geeneens nodig. Na de eerste kennismaking kunnen we wel stellen dat de EV3 ook in Nederlandse wintertijd een warm gevoel oplevert.
De Kia EV3 (2024) onderscheidt zich op een aantal punten binnen de elektrische autowereld. Om te beginnen met het uiterlijk. De fraaie combinatie van ronde carrosseriedelen en hoekige lijnen van bijvoorbeeld de slanke verlichtingsunits, de laag uitgesneden achterruit, de opvallende spoilers (actief: kunnen open voor koeling maar blijven zolang mogelijk dicht voor een goede stroomlijn), het maakt dat de EV3 lekker sportief op het netvlies ligt en duidelijk herkenbaar is. Opvallend, maar niet schreeuwerig.
Ja. Absoluut. De gebruikte materialen, waaronder veel gerecyclede materialen, voelen premium aan. Het oog wordt meteen getrokken door de fikse streep lcd-displays die zo’n beetje de halve breedte van het interieur in beslag nemen op het dashboard, chromen knoppen voor directe toegang tot bijvoorbeeld de airco/verwarming en volumeregeling, een riante middenconsole met uitschuifbare plank om tijdens een rustmomentje je laptop op kwijt te kunnen, het ziet er allemaal zeer verzorgd uit.
Niet alleen ziet het interieur er uit alsof je een auto uit een klasse hoger rijdt, de EV3 overtuigt bovendien met heel veel binnenruimte. Concurrentie kan hier nog een puntje aan zuigen. Ondanks de buitenafmetingen van 4300 x 1850 x 1560 mm zou je binnenin zweren in een veel grotere auto te rijden. Zoals in de Kia EV6. Dit model is bijna 400 mm langer en heeft een wielbasis van 2900 mm, tegenover 2680 mm bij de EV3, en toch voelt de EV3 ruimer door maximaal gebruik te maken van de vrijheid die er is door de vlakke bodemplaat: storende ontwerpdelen zoals traditionele aandrijflijnen ontbreken. Ook achterin zit je goed, zelfs als je langer dan gemiddeld bent.
De Kia EV3 wordt altijd aangedreven door een 150 kW/204 pk sterke elektromotor op de voorwielen. Er is keuze uit twee batterijpakketten. De duurste is de long range-versie met 81,4 kW, goed voor een gecombineerde range van 604 kilometer. En dat is eindelijk eens een actieradius waarmee je letterlijk thuis kunt komen na een lange rit. Bijladen? Aan de snellader laad je 203 km bij in vijftien minuten. Van 10 naar 80 procent neemt 31 minuten in beslag. De basis-batterij van 58,3 kWh heeft voor dit laatste 29 minuten nodig en rijdt maximaal zo’n 430 kilometer op een acculading. Extra mooi: wil je uitrusten aan de snellader, dan kun je de stoelen in relaxstand zetten om zelf ook even op te laden.
Rijden in de EV3 is een feestje. Stil, comfortabel, snel reagerend op het stroompedaal, rustig cruisend op hogere snelheden. De besturing voelt heel direct, maar het is vooral de vering die boven alles uitstijgt. De schokdempers zijn zo goed, die gun je elke auto. De slechte Portugese wegen voelden als een biljartlaken door de EV3. Echt complimenten. Het zicht rondom is goed, de automaat lekker soepel. Bij het remmen vloeit energie terug in de accu en dit zogenaamde ‘regeneratieve’ remmen is zo sterk instelbaar dat je met alleen het gaspedaal kunt rijden. Bij gas loslaten remt de auto af tot stilstand: one pedal drive. Als je ermee leert rijden – drie straten en je bent het de baas – is het een verademing. Maar goed, smaken verschillen, dus er is een uitstand.
De basisversie is de Air, voorzien van de kleinere accu. Maar al vanaf dit model is de uitrusting dik in orde: dual zone climate control, led-koplampen, adaptieve cruise control met fileassistentie om in de file relaxed te rijden, navigatie, 17 inch lichtmetalen velgen, een hele rits veiligheidsassistenten, Apple Car Play en Android auto horen er standaard bij. Heel bijzonder is de optie Kia Car Pay: vanuit de auto kun je bijvoorbeeld via het navigatiescherm een parkeergarage of – plek afrekenen.
Nou, het is best wel zoeken. Maar grootste minpunt is het gepiep van alle veiligheissystemen. De meest irritante zijn via een persoonlijke voorkeursknop snel – per rit – uit te schakelen, maar voor anderen moet je – eveneens per rit –diep het menu is. Dat er veel gepiept wordt, daar kan Kia eigenlijk niet veel aan doen. Alle systemen zijn een Europese verplichting. Waar Kia wel wat aan kan doen is de menustructuur. Wil je iets aanpassen of de navi instellen, dan is het flink zoeken. Dat kan echt beter.
Tot slot de prijs van de Kia EV3 (2024). Die begint bij 36.995 euro voor de Air met 58,3 kWh accupakket. Liever met 81,4 kWh accu? Dan betaal je minimaal 41.495 euro. Topversie is de GT-PlusLine die voor 49.195 euro in de boeken staat. Dan heb je meteen de hele optielijst te pakken, inclusief een geweldige feature: de dode hoek camera. Geef je richting aan, dan verschijnt er in het dashboard een rondje met daarin de camerabeelden die laten zien wat er naast je in de dode hoek gebeurt. Dit mag in no-time doorgevoerd worden in alle auto’s. Erg veilig.
De Kia EV3 heeft zich tijdens de eerste kennismaking absoluut van zijn beste kant laten zien. Aantrekkelijk uiterlijk, hoogwaardige afwerking, stil en krachtig rijkarakter, veel comfort, groot actieradius en snelle laadtijden. En dan ook nog eens een aangenaam prijskaartje voor een elektrische auto. En laat je er dit jaar nog een opschrijven, dan kun je mogelijk nog gebruik maken van het laatste restje overheidssubsidie. De Kia EV3 is genomineerd voor de titel Auto van het Jaar 2025 en hij zou zomaar eens met de titel kunnen wegrijden.