Het zal je misschien niet ontgaan zijn; de Renault Scenic E-Tech Electric heeft de titel Car of the Year 2024 gekregen. En dat dat niet geheel onterecht is, ervaarden wij zelf aan de Spaanse Costa del Sol, waar wij met deze superstille Renault mochten sturen door Spaanse dorpen, bergen en langs zee.
In 1996 kwam de Renault Scenic als eerst compacte MPV op de markt. In mijn ogen destijds de perfecte gezinsauto, die dan ook een aantal jaren later direct werd aangeschaft na de komst van een vierde gezinslid. De Scenic was ideaal met veel ruimte achterin en natuurlijk opklapbare tafeltjes, waarop de kinderen lekker konden spelen, de beker kwijt konden etc. Geweldig voor lange autoritten natuurlijk.
De Renault Scenic E-Tech lijkt natuurlijk in geen enkel opzicht meer op de MPV uit die tijd. Alhoewel deze nog steeds ontworpen is uit het oogpunt van een gezinsauto, die kan gebruikt worden voor lange reizen en vakanties. En dan nu uiteraard met een volledig elektrische aandrijflijn, met een WLTP-actieradius van 625 kilometer en een DC-laadcapaciteit tot 150kW.
Wij rijden in Spanje met de Iconic, wat dan ook wel meteen de meest dure uitvoering is, met een prijskaartje van € 51.670. Het interieur van de Renault Scenic E-Tech is niet alleen erg stijlvol, maar ook zeer comfortabel. De auto oogt laag, maar de binnenruimte is ook voor lange mensen ruim genoeg. Achterin is de stoelzitting wel wat kort, maar doordat je de benen onder de voorstoel nog goed kwijt kan, is het goed te doen.
Geen tafeltjes achter de voorstoelen meer, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door een geweldig middenconsole, waarin niet alleen twee cupholders zijn verwerkt, maar ook aan beide zijden een op de passagier gerichte steun voor een telefoon, waardoor deze gebruikt kan worden als beeldscherm tijdens het rijden en zelfs een sleuf voor een tablet zodat beide passagiers op een groot scherm kunnen kijken. Uiteraard met usb poorten om ook meteen te kunnen opladen. Voorin is er een vak om je telefoon draadloos te laden.
Het Solarbay panoramadak is innovatief verduisterend. Deze is deels of volledig open of dicht te zetten en dan niet door een schuifdak, maar door een aanpassing in het glas. Hans Klok is er niets bij, het lijkt wel magic. Door middel van elektrische velden verplaatsen moleculen zich door het glas, waardoor binnen enkele seconden het glasoppervlak geheel of deels verduistert en beschermt tegen de zon. Geen overbodige luxe overigens in het zonnige Spanje. Passagiers achterin kunnen zelf kiezen of zij hun hemel lichter of ondoorzichtiger willen hebben. Elk deel is namelijk onafhankelijk te regelen.
Het dashboard is vrijwel geheel digitaal uitgevoerd wat een heel overzichtelijk beeld geeft op de belangrijkste informatie met een fijn groot scherm voor de navigatie (Google Maps) en een zeer fijn, sportief stuurtje. De achteruitkijkspiegel werkt op basis van cameraview, wat helaas niet altijd een heel duidelijk beeld geeft met invallend zonlicht.
En dan de buitenkant. Tja, kijk zelf maar. Een bijzonder mooi en sportief model met op elke uitvoering zeer mooie velgen, waarbij de ‘Oracle 20” lichtmetalen wielen op de Iconic er in design er helemaal uitspringen. De zwarte accenten zorgen ervoor dat de auto nog lager en sportiever lijkt. Het designteam heeft zich op deze auto in ieder geval enorm uitgeleefd en het resultaat mag er zeker zijn.
Rijden met deze stijlvolle auto is absoluut geen straf. Hij stuurt heerlijk over de kronkelige bergwegen, waardoor we soms zo genieten van het prachtige uitzicht in de bergen rond Mijas en Marbella, dat we bijna vergeten om de route op de navigatie te volgen. Met deze auto wil je toch echt uren toeren en dat kan. En is de batterij bijna leeg, dan is het mogelijk om de batterij in 30 minuten op te laden voor genoeg energie om nog twee uur op de snelweg te rijden. Prima dus om in de buurt van een laadstation een koffiestop te nemen.
Mijn meest positieve punt aan deze auto: de ultieme rust! Ik heb werkelijk nog nooit zo’n stille auto gereden. Zelfs op de meest hobbelige weg in Spanje, bleef de auto binnen extreem stil. Renault heeft dan ook een patent op de Smart Cocoon, de geluidsbuffer van de nieuwste generatie. Het behoort op dit moment tot de beste geluidsisolatie van de markt en dat is absoluut te horen. Of eigenlijk dus juist niet. Wat een heerlijk relaxmoment is rijden in deze auto na een gestreste, drukke dag in de zeer comfortabele stoelen.
En is de rust toch iets te stil voor je; de auto kan uitgevoerd worden met 12 Harman Kardon speaker (premium pack). Op de Iconic versie zit dit pack standaard. Maar met de 6 standaard speakers voorzie je ook prima de cabine met je eigen sound.
De Scenic E-Tech electric is te bestellen vanaf € 42.470 en beschikbaar in vier uitrustingsniveaus, waaronder de Evolution en Techno, die in aanmerking komen voor SEPP subsidie van € 2.950
Kopen? Jazeker! Alhoewel de prijs wellicht iets aan de hoge kant ligt voor een gemiddeld huishouden, is deze auto wel echt een topper in zijn klasse. Naar verwachting gaan we deze auto na de zomer heel vaak op de Nederlandse wegen zien. Dat succes zou wellicht nog een stukje groter zijn als de prijs iets lager zou worden. Is deze auto (ver) boven je budget en heb je niet per se een gezinsauto nodig, dan zou ik aanraden uit te kijken naar de nieuwe Renault Twingo, die later dit jaar geïntroduceerd zal worden. Naar verwachting zal deze volledig elektrische hippe stadsauto onder de € 20.000 gaan kosten.