Mazda houdt ervan om tijdens introducties van nieuwe modellen bij voorkeur te kiezen voor wegen die uitzonderlijk zijn. Weg van de doorsnee routes, weg van snelwegen en het liefst op plekken waarbij er net wat meer wordt gevraagd van de auto en zijn bestuurder. Deze ‘epic drives‘ brengen ons naar plekken waar je vaak nog nooit bent geweest. Om de vernieuwde Mazda 2 (GT) te kunnen ervaren is er gekozen voor het eiland Sao Miguel, behorend tot de Azoren-archipel en gelegen in de Atlantische Oceaan op zo’n 1.400 kilometer buiten de kust van Portugal. Het is het eiland met de vele bijzondere plekken zoals het Lagoa das Sete Cidades en het beroemde verlaten hotel Monte Palace.
Hier op het eiland vinden we wegen waar de door ons gereden Mazda 2 GT zijn sportieve karakter kan gaan bewijzen. De handgeschakelde 1.5 liter benzinemotor met 115 Pk onder de motorkap heeft dankzij een gunstig koppel (148 nM) geen enkel probleem met de bochtige en soms redelijk steile wegen. Waar de 1e en 2e versnelling nog redelijk kort zijn, gromt de 1.5 liter motor in zijn 3e versnelling moeiteloos naar boven op dit vulkaaneiland. Wat betreft ‘stuurmanswegen’ kun je hier op de Azoren je hart ophalen. Rechte wegen lijken hier niet te bestaan. Met de Mazda 2 die zo’n beetje dezelfde kleur (Eternal Blue) heeft als de Oceaan is het dankzij de grote wendbaarheid van de relatief lichte auto prettig sturen. Onze testauto met een Brits kenteken (en dus het stuur aan de wat wij de verkeerde kant noemen) baart wel opzien bij de lokale bevolking. Allereerst rijden er hier op het eiland nog nauwelijks van deze Mazda ‘s rond, maar nog meer valt het kenteken op. Want hoe komt een Britse auto hier in godsnaam terecht (met de boot via Lissabon).
Rijden met welke willekeurige auto dan ook hier op Sao Miguel betekent wel opletten want de Portugese eilandbewoners hebben zo hun eigen verkeersregels en bijbehorend weggedrag. Je auto parkeren kan overal, dus ook midden op straat en richtingaanwijzers hebben hier gewoon wat minder waarde. Tel daarbij op dat in veel dorpjes er geen stoepen zijn en de voordeur rechtstreeks op straat uitkomt. Dat betekent dat het met de remmentest van de Mazda 2 wel goed zit, zeker als iemand met een brede glimlach achteruit de straat op stapt. Eigenlijk wil je hier niet echt een grotere auto want het blijft hier gas geven, remmen en bochten rijden.
Wat dat betreft heeft de concurrentie van deze Mazda een forse kluif aan deze 2 GT want het rijgedrag ligt net zoals met vrijwel alle Mazda’s ver boven het gemiddelde. Duidelijk is dat Mazda graag het sportieve karakter wil benadrukken en dat ervaar je juist op dit soort meer technische wegen een stuk beter. Het geheim van dit prettige rijgedrag komt door een verbeterde en mooi omschreven ‘G-vectoring control’ die ervoor zorgt dat de je (vooral in bochten) meer controle hebt over de auto en het koppel zich dynamisch weet aan te passen, en dat merk je als bestuurder maar wat goed. Soms lijkt het alsof Mazda de wegen al kent en dat is een groot compliment aan de constructeurs van deze compacte auto.
De Mazda 2 was kort na zijn introductie finalist bij de World Car of the Year-verkiezing. De auto oogt als een echte Mazda, zoals wij het merk kennen van al hun introducties van de afgelopen jaren. Wat dat betreft wijken de ontwerpers niet af van het kodo-ontwerp en zie je het dna van deze designtaal overduidelijk terug. De 2-serie van Mazda heeft wat scherpere lijnen in het design mee gekregen aan de achterkant want hem daardoor compact doet ogen.
Aan de buitenkant is er genoeg nieuws te ontdekken. Zo heeft de Mazda een nieuwe grille met en grijs metallic afwerking, twee nieuwe LED kop- en mistlampen. Is de old-fashioned antenne vervangen door een haaienvin, klappen nu de buitenspiegels automatisch naar binnen en heeft hij nieuwe 16-inch lichtmetalen velgen. Je gaat de auto ook herkennen door de nieuwe carrosseriekleuren waaronder Deep Crimson (diep rood), Machine Grey en het al eerder genoemde Etarnal Blue.
Binnenin biedt deze good looking en compacte Mazda met voldoende ruimte. Het interieur is functioneel en bijna minimalistisch zonder dat je het gevoel hebt dat er iets ontbreekt. De stoelen zijn misschien wat kort maar geven genoeg steun waardoor ook na een rit van ruim 6,5 uur je nog steeds fit uit de auto stapt.
Sowieso is de door ons gereden versie wel het paradepaardje van de vernieuwde Mazda 2. Dat betekent een hogere kwaliteit afwerking van de auto op vrijwel alle punten. Het nieuw vormgegeven instrumentenpaneel, hoe z’n voorganger eruit ziet weten we eerlijk gezegd niet, laat aan duidelijkheid niet te wensen over. Dat scheelt altijd weer een instructieboekje uiteindelijk. De LED-display laat zich eenvoudig bedienen. De snelheidsmeter zit digitaal verborgen in de toerenteller. Deze luxe GT-versie heeft tevens een head-up display die eigenlijk in iedere auto zou moeten zitten. Gewoon omdat het verdomde prettig is.
De vernieuwde Mazda’s worden geleverd met een 1.5 dieselmotor met 105 pk en drie verschillende 1.5 Skyactive atmosferische benzinemotoren met respectievelijk 75, 90 en 115 pk waarbij de laatste tevens voorzien is van het i-ELOOP systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de kinetische energie van een auto tijdens het remmen omgezet wordt in elektriciteit en gebruikt voor bepaalde functies in de auto. De modellen hebben allen een handgeschakelde 5 of 6 versnellingsbak. De 90 pk benzine uitvoering is ook verkrijgbaar met een 6-traps automaat. Zonder over de lichtere modellen te kunnen oordelen kunnen we alleen maar aangeven dat de door ons gereden 115 pk buitengewoon prettig rijdt en op voorhand een aanrader is. Uiteindelijk liggen de prijzen ook niet zo heel ver uit elkaar en is het zonde om toch voor een lichtere motor te opteren.
Mazda levert de vernieuwde Mazda 2 met een groot aantal veiligheid- en rijsassistentiesystemen die eigenlijk in 2017 niet meer mogen ontbreken. Zo is deze uitvoering uitgerust met o.a. een Smart City Brake support systeem (SCBS R) die obstakels of ‘nietsvermoedende’ wandelaars achter de auto tussen een snelheid van 2 tot 8 km detecteert waardoor de auto automatisch zal remmen.
Het Driver Attention Alert, kortweg DAA signaleert overmatig gegeeuw (gaap) van de bestuurder en andere vermoeidheid signalen. Verder beschik je over alle niet voor iedereen altijd te begrijpen omschreven veiligheidssystemen die autorijden echt veiliger maken. Denk hierbij onder andere aan Blind Spot Monitoring (blinde hoek herkenning) en Lane Departure Warning (wanneer je met wielen over de lijnen van een rijstrook gaat). Het is goed om als je overstapt naar een moderne auto je goed te laten informeren wat de auto inmiddels allemaal zelf kan registeren. Dit maakt autorijden veiliger en leer je beter je auto begrijpen, iets wat echt een must is.
Je kunt gerust stellen dat Mazda erin geslaagd is de ‘nieuwe 2’ zoveel extra’s te geven waardoor hij een geduchte concurrent is in de in Nederland zo populaire B-klasse. Met een scherp geprijsde reeks van modellen, allen voorzien van uitgebreide veiligheidssystemen, een moderne look en een prima rijgedrag is dit een auto die het verdient om kennis mee te gaan maken. Het zou mooi zijn als je dit net als wij zou kunnen ervaren in een omgeving die het autorijden net wat spannender maakt als de vlakke wegen in Nederland, want dan ervaar je pas echt hoe deze vernieuwde Mazda 2 rijdt.