Elektrische automaker Tesla zit in de problemen. Het heeft al een aantal keer de prijzen van zijn auto’s verlaagd, sneed recent de prijs in de Verenigde Staten voor het Self Driving-systeem door de midden en nu blijkt dat het ook nog een gigantische ontslaggolf op poten heeft gezet. Maar liefst 14.000 mensen zouden hierdoor het bedrijf moeten verlaten. Dat is 10 procent van het personeel.
Zoals bij alle reorganisaties noemt Tesla het een voorbereiding op de volgende fase van ‘groei’. Het bedrijf zal een andere weg moeten inslaan om relevant te blijven. Iets dat onder andere wordt onderschreven door Tesla-hoofd Elon Musk, die meer dan eens heeft gezegd dat hij zich erg bewust is van Chinese automerken die de markt opkomen met veel goedkopere elektrische auto’s, zoals BYD. Musk heeft zelfs gezegd dat mocht Amerika Chinese auto’s toestaan, iets wat het nu nog niet doet, het een strop zou betekenen voor Amerikaanse automerken. Elon Musk noemt de Chinese automakers ‘extreem goed’.
Echter bleek recent dat de goedkopere, elektrische auto die Elon Musk in de maak had met Tesla, geschrapt wordt. De Tesla Model 2 zou rond het prijspunt van 25.000 euro gaan zitten, maar wordt waarschijnlijk niet meer gemaakt of op de lange baan geschoven. Reden hiervoor is dat Tesla een zelfrijdende taxi heeft ontwikkeld die Robotaxi. Die belooft over enkele maanden onthuld te worden door het autobedrijf. Waarschijnlijk verwacht het hier veel geld mee te gaan verdienen, want dat lijkt het nu hard nodig te hebben met zijn prijsverlagingen en ontslagen.
Daarnaast is het Self Driving-abonnement in Amerika van 199 dollar naar 99 dollar gegaan. Het is een abonnement dat Level 2-rijdersassistentie biedt, wat betekent dat je dus niet ondertussen de krant kan gaan lezen. Je moet je ogen op de weg houden en kunnen ingrijpen wanneer dat nodig is. Dat is een belangrijk gegeven, dat eerst niet zo duidelijk werd aangegeven door Tesla, waardoor het nu wat meer aandacht krijgt. Die oplettende automobilist schijnt essentieel te zijn, want het systeem komt niet zonder zijn zwaktes. Er zijn al diverse updates geweest om het te verbeteren, maar het komt op sommige Tesla-eigenaren nog wat onbetrouwbaar over en dat helpt niet bij de reputatie van het merk.
Het moge duidelijk zijn dat de meest recente ontwikkeling binnen Tesla enorm veel mensen treft, dat tien procent van het 140.473 koppen tellende personeel moet verdwijnen. Elon Musk heeft geschreven in een mail aan zijn medewerkers dat er niets is dat hij m eer haat, maar dat het moet gebeuren. Tegelijkertijd geeft hij ook aan dat het normaal is om elke 5 jaar het bedrijf weer te stroomlijnen.