Het lijkt een mooie geste: Tesla Motors gaf gebruikers van hun auto’s die in Florida rondreden extra batterijcapaciteit via software-update, zodat ze zeker weten het rampgebied uit zouden kunnen komen. Het roept echter wel een heel aantal vragen op, waarvan de startvraag is: hoe dan?
Wat blijkt? Tesla’s worden verkocht met verschillende capaciteiten batterij. Althans, in de folder. Effectief hebben alle Tesla’s dezelfde batterij, maar afhankelijk van hoe veel je betaalt wordt er maar een gedeelte van gebruikt. Wat Tesla nu heeft gedaan is iedereen die niet de volle mep heeft betaald toch de volle batterij geven.
Klinkt bekend? Als je wel eens computerhardware hebt gekocht vast wel, want ook bij processors werd dit trucje vaak uitgehaald. Het is een uitwas van het ‘dief van je eigen portemonnee’-principe waarbij het als zonde wordt gezien om iedereen voor een redelijke prijs hetzelfde te geven, als er ook altijd consumenten zijn die meer willen en kunnen betalen.
Dat extra bereik is maar tijdelijk: vanaf 16 september gaan de auto’s terug naar de staat waarin de klanten ‘m gekocht hebben. Hoewel dat misschien voor sommige mensen het verschil heeft gemaakt tussen goed wegkomen en gestrand staan (met je Tesla) is die extra 30 kilometer die je kunt rijden met de tijdelijke update dus maar van korte duur.
Het is eigenlijk bizar dat je een auto koopt (voor veel geld, in het geval van de Model S en X) en dan toch niet de maximale capaciteit kunt gebruiken. Sterker nog: deze actie van Tesla laat zien dat je bereik ook simpel gehalveerd kan worden, als iemand dat zou willen.
Dat biedt dystopische perspectieven voor onze toekomst in elektrische, zelfrijdende auto’s. Niet afbetaald? Helft van het bereik, of helemaal niet meer rijden. Gehackt? Tesla waardeloos, want hij doet niks meer. Ik stel me zo voor dat er straks verschillende prijzen gaan zijn en dat je dan tijdelijk de volle power van zo’n auto mag proberen, om je lekker te maken voor de – betaalde – upgrade.
Het is één van de grote problemen die zeker in de VS spelen als het gaat om technologie in producten die we kopen voor de langere termijn. Als je een auto koopt, moet die van jou zijn. Dan kan het niet zo zijn dat er ergens een clausule in de ‘license agreement’ staat die zegt dat je na het kopen niks meer mag doen wat de fabrikant niet ziet zitten. Dan ben je opeens strafbaar, omdat je iets wilt doen met je eigendom.
Nogmaals, het is sympathiek dat Tesla dit gedaan heeft voor de mensen in Florida, maar het brengt wel duidelijk naar de voorgrond dat er nog flink wat regelgeving moet komen om te zorgen dat we niet op een hellend vlak terechtkomen als het om onze ‘slimme’ en overal bereikbare en herprogrammeerbare producten gaat.
[Afbeeldingen © estations / riiseimage – Adobe Stock]