Na lang wachten presenteerde Elon Musk gisternacht de robotaxi van Tesla. Het is een futuristisch uitziend apparaat, dat wel duidelijk uit de koker van Tesla komt als het om de designtaal gaat. Het is een zelfrijdende taxi die moet gaan concurreren met onder andere Uber, maar ook het openbaar vervoer.
Elon Musk zegt dat het idee is dat een ritje in deze taxi’ s maar 20 dollarcent per mijl zal kosten, wat aanzienlijk goedkoper is dan een stadsbus in Amerika, die 1 dollar per mijl kost. Het is een voertuig zonder stuur of pedalen, dus het is echt een nieuwe stap in de richting van autonome taxi’s. Waymo, dat rondrijdt in San Francisco, heeft geen auto’s zonder stuur. Dat komt onder andere omdat dat nog niet mag: Cybercab zal dan ook eerst moeten worden goedgekeurd.
In de Cybercab passen wel maar twee mensen, wat minder is dan in een Uber. Toch heeft deze autonome robotaxi ook voordelen: er zit bijvoorbeeld ook geen stopcontact op. Dat komt omdat het gevaarte inductief oplaadt om zo draadloos energie op te wekken. Musk zegt dat het belangrijkste is dat het apparaat veiliger is dan mensen die rijden. Het gaat levens redden, stelt hij. De auto’ s zouden 10 tot 20 keer veiliger zijn dan auto’s met menselijke bestuurders.
Maar dan moet hij er wel eerst komen. We zijn van Tesla gewend dat nieuwe bolides veel vertraging oplopen. Tesla verwacht in 2026 of 2027 de eerste Cybercabs te hebben rondrijden. Tegelijkertijd heeft Elon Musk ons vaker verbaasd. Daarnaast is het automerk nog bezig met zijn menslijkende robot: Optimus zou rond de 25.000 euro gaan kosten.
Toch zijn er ook mensen die de Cybercab totaal niet zien zitten. Er zijn ook mensen omgekomen door de zelfrijdende functies van gewone Tesla’s. Hoewel dit nog steeds minder mensen zijn dan die door menselijk toedoen in ongelukken belanden, is het niet heel goed voor de reputatie van zelfrijdende bolides.
Uiteindelijk is het ook de vraag of de overheid het toestaat dat er zelfrijdende auto’ s zonder stuur en pedalen de weg opgaan. Het idee dat je lekker een boek kunt lezen of meetings kunt doen terwijl je wordt rondgereden heerlijk is, moeten de auto’s de weg en regels zo goed kennen, dat het moeilijk is om dit snel op te schalen. Kijk maar naar Waymo: die rijden ook maar in twee plaatsen in de wereld rond en dat gaat ook niet altijd fantastisch.
Maar goed, dat moet geen reden zijn om iets niet te willen ontwikkelen: het is logisch dat zulke complexe technologie lang in de kinderschoenen staat en gelukkig maar. Zo kan eerst goed worden getest, voordat er weer een nieuwe stad wordt uitgerold. Menselijke taxichauffeurs hoeven dus op zich nog niet heel erg voor hun banen te vrezen, zeker niet als het gaat om Cybercabs. Die moeten eerst nog geproduceerd worden, dan goedgekeurd, enzovoort, dus wij verwachten ze voorlopig nog niet, maar het is in ieder geval spannend dat er nieuwe ontwikkelingen zijn op dit gebied.