Taxibedrijven Uber en Lyft hebben het toegegeven: ook zij dragen bij aan het fileprobleem. Het gaat dan vooral om de drukte van auto’s in de grote stad. De bedrijven hebben samen een onderzoek laten uitvoeren waaruit blijkt dat 14 procent van de kilometers die in een stad worden verreden, met hun diensten worden gedaan.
Dat is onhandig, want de bedrijven geven juist altijd aan dat hun diensten ervoor zorgen dat steden juist beter bereikbaar worden. Immers hoeven mensen minder vaak naar een eigen auto te grijpen. Echter blijkt nu dus dat deze verkooppraat niet helemaal klopt. Het onderzoek werd uitgevoerd in september 2018.
Er werden zes steden ‘gevolgd’ en de kilometers van de wagens werden er tegenop gewogen: Boston, Chicago, Los Angeles, San Francisco, Seattle en Washington DC. Hoewel interdaad commerciële taxi’s, openbaar vervoer en persoonlijke auto’s het gros van het verkeer vertegenwoordigen, is er nog steeds een aardig aantal kilometers dat wordt veroorzaakt door de rit-apps. Het aantal is overigens aanzienlijk later in de gebieden rondom steden, waar vaak ook minder chauffeurs beschikbaar zijn.
Helemaal ‘eerlijk’ is het onderzoek trouwens niet. Zo is bijvoorbeeld New York helemaal niet aan bod gekomen, terwijl dat juist Lyft- en Uberstad is bij uitstek. Aan de andere kant is die stad ook weer niet helemaal zo representatief, omdat minder mensen daar nu eenmaal zelf een auto bezitten. Bovendien is het openbaar vervoer heel anders in de big apple. De bedrijven hebben wel toegegeven dat het onderzoek oke is en dat ze toch een flinke bijdrage leveren aan het fileprobleem in de stad.
Om toch nog een wit voetje te halen en iets bij te dragen aan duurzaamheid, hebben ze fiets- en scooterdeeldiensten. Echter is het voor Uber en Lyft nog steeds zo dat de ritten die mensen via de apps kunnen bestellen en betalen, het meest lucratief zijn. Hoewel beide nu weten wat ze weten over hun bijdrage aan de drukte in de stad, is het niet direct duidelijk wat het daar verder nog tegen wil doen.