Jeep Avenger, de auto van het jaar. Het was een prachtige winnaar, Jeep. het merk met de 7 sleuven krijgt een stekker en wordt volledig elektrisch. Vooral dat bijzondere feit maakte de Avenger tot de onbetwiste winnaar met een overdosis aan voorkeurstemmen. Compact, stoer en dapper en geen 4×4 aandrijving. Maar daar komen we graag nog even op terug.
Er was nogal wat gejank dat hij niet de specs had van de woeste trailhawks die over je huis heen kunnen rijden. Alsof je met zo’n compacte Avenger in Nederland in de bossen tussen die levensgevaarlijke wolven ieder weekend gaat zitten barbecue-en. Nope, keurig 100% elektrisch, net zoals zijn broertjes en zusjes van Stellantis, want er rijden er nogal wat rond die technisch nagenoeg 1:1 zijn.
Jeep-minded als dat ik zelf ben, had ik wel verwacht de Avenger heel veel op straat te gaan zien. In zijn segment, of hoe je het ook wilt noemen, is het echt een van de leukste, of gewoon de leukste van het stel. Compact, stoer en dapper maar dat staat hierboven al en verkrijgbaar in twee smaken. Volledig elektrisch of met een 1.2 benzinemotor.
Precies die leuke elektrische Jeep krijgt gezinsuitbreiding want Jeep presenteert nu met de Jeep Avenger e-Hybrid, een derde uitvoering in de vorm van mild-hybrid met innovatieve MHEV-technologie. (zie verderop in de tekst).
De aandrijflijn van de nieuwe Jeep Avenger e-Hybrid biedt de mogelijkheid om bij lagere snelheden volledig elektrisch te rijden. Deze aandrijflijn bestaat uit een 1.2-liter driecilinder turbobenzinemotor met 74 kW (100 pk) en 205 Nm koppel. De verbrandingsmotor is gekoppeld aan een zestraps e-DCT6-automaat met dubbele koppeling. In de transmissie is een elektromotor van 21 kW en 55 Nm geïntegreerd die wordt gevoed door een 48V-batterij.
In de EV-modus, actief bij snelheden tot 30 km/u, kan de Avenger e-Hybrid tot één kilometer volledig elektrisch rijden. Om extra brandstof te besparen, schakelt de benzinemotor ook uit als het gaspedaal wordt losgelaten en bij ritten bergafwaarts. Geavanceerde techniek zorgt ervoor dat er een naadloze en bijzonder stille overgang is tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor.
Het elektrische vermogen van de Avenger e-Hybrid komt ook van pas voor de e-creeping-functie (dat klinkt als horror), waardoor een reeks korte voorwaartse bewegingen mogelijk is zonder input van het gaspedaal, wat gunstig is in situaties zoals files (e-queueing). De Avenger e-Hybrid kan ook 100% elektrisch geparkeerd worden (e-parking). Duidelijk is dat de e-marketing afdeling hier nogal wat e-input heeft bedacht om alles duidelijk te maken. Wat er werkelijk staat is dat in vrijwel alle e-situaties waar de snelheid nihil is, alleen gebruik wordt gemaakt van de elektromotor.
De elektromotor van het MHEV-systeem ondersteunt niet alleen de benzinemotor, maar fungeert ook als generator om de 48V-batterij op te laden tijdens het remmen en uitrollen. Dankzij deze zelfladende technologie hoeft de Avenger e-Hybrid niet bij een laadpunt te worden opgeladen. Het principe van een mild-hybrid systeem wat ook nogal wat brandstof kan schelen.
De Jeep Avenger e-Hybrid is bij normaal gebruik zo’n 15% zuiniger als de standaard 1.2 benzineversie met automatische transmissie. Ook wat CO2-uitstoot heeft de e-Hybrid betere papieren met een geschatte CO2-emissie van 111 tot 114 gram per kilometer, wat overeenkomt met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,1 l/100 km. De brandstoftank heeft een inhoud van 44 liter. Leuk dat we bij zo’n e-Hybrid versie niet langer over de range praten. Je komt dus 15% verder als de standaard benzine-uitvoering. Hij springt van 0 naar 100 km/u in zo’n 11 seconden.
Met de introductie van de Avenger e-Hybrid introduceert Jeep tegelijkertijd ook een aantal upgrades voor de bestaande Avenger-familie, waaronder een nieuw Open-Air Sky Roof, waardoor je hemel kunt bestuderen vanuit de auto. Als bestuurder kun je kiezen voor een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie en lederen bekleding.
Herkennen doe je Avenger e-Hybrid aan een speciale badge. In het interieur vind je een 7-inch e-Hybrid-cluster met MHEV-informatie zoals rijmodus, motorstatusfeedback en vermogensmeterstanden. Een 10.25-inch e-Hybrid-cluster (aanrader) is optioneel. Daarnaast heeft het model schakelpeddels om zelf de schakelmomenten van de automaat met dubbele koppeling te bepalen.
Als laatste introduceert Jeep twee nieuwe connectiviteitspakketten: Connect One en Connect Plus. Connect One biedt extra rijhulp- en veiligheidssystemen, terwijl Connect Plus zich richt op extra connectiviteit aan boord, voornamelijk gericht op navigatie. Het infotainmentsysteem biedt verder over-the-air-software-updates, real-time verkeersinformatie, weerupdates, de locatie van tankstations (en brandstofprijzen) en een overzicht van beschikbare parkeerplaatsen in de stad. Dankzij de spraakassistent is het geven van instructies extra gemakkelijk.
De vernieuwde Jeep Avenger modeljaar 2024 is per direct te bestellen vanaf 30.700 euro. De nieuwe Avenger e-Hybrid heeft een prijskaartje wat start bij 32.700 euro.
Belofte maakt schuld (zie boven). Jeep rept niet over een toekomstige Jeep Avenger 4xe. Dat ze daar wel vragen over krijgen heeft alles te maken met de Autosalon van Parijs in 2022 Om ons lekker te maken werd hier Jeep de 4xe geteased met de Avenger 4×4 Concept. En dat zag er allemaal nogal behoorlijk stoer uit. Het was geen volledige transformatie maar alle aangepaste details maakte van de Avenger een meer dan stoere 4xe.
Het dilemma is dat Jeep blijkbaar niet de benzinemotor van de Compass en Renegade 4xe kan gebruiken. Simpelweg omdat het bij Stellantis populaire CMP-platform niet compatibel is met die motor. Alternatief is de vertrouwde 1.2-liter PureTech-benzinemotor van PSA, but who cares. Jeep liefhebbers staan waarschijnlijk in de rij voor een dergelijke 4xe. Gelukkig hebben we nog de beelden.