Volkswagen heeft iets nodig om het vieze smaakje dat Dieselgate heeft achtergelaten weg te poetsen, en wat beter dan een auto die de concurrentie met de Tesla’s van de toekomst aan kan? Op de Paris Autoshow deze week kondigde de Duitse automaker het I.D. Concept aan, dat binnen vier jaar in produktie zou moeten zijn. Er komt ook nog een autonome variant, maar daar moeten we nog vijf jaar langer op wachten.
De I.D. is een futuristisch uitziende coupé die wordt aangedreven door een 125 kW/170 pk sterke elektromotor. Dat geeft de auto een actieradius van maximaal 600 kilometer, volgens Volkswagen voor een prijs op het niveau van de huidige Golf. Daarmee wordt de auto een directe concurrent van bijvoorbeeld Tesla’s Model 3.
In het interieur past het merk voor het eerst het zogenaamde Open Space concept toe. De I.D. is iets korter dan een doodgewone Golf, maar hij heeft het ruimteaanbod van een iets grotere Passat. Dit komt door de opzet van het platform met een elektromotor op de achteras en een batterij die in de vloer is verwerkt.
Met al die ruimte kun je als passagier lekker zitten, maar niet alleen dat: alle opties die de bestuurder heeft (minus het sturen zelf natuurlijk) zijn beschikbaar voor iedereen in de auto. Het oogt bijna als een soort futuristische lounge, al is dat natuurlijk een look die we al bij veel concept cars hebben gezien. Of het er ook zo uitziet in de productieversie is natuurlijk afwachten.
Dit is het eerste concept (sorry, studiemodel) van Volkswagen dat volledig autonoom kan rijden. De autonome modus is te activeren door het VW-logo op het stuur aan te raken en dan verdwijnt het stuur in het dashboard. Ontzettend sci-fi natuurlijk en ook nog eens wild optimistisch om te denken dat we in 2025 al alle hordes genomen hebben die autonome auto’s over moeten om te kunnen rijden, maar het ziet er wel gaaf uit.
Ja, de post. Als we dus straks in 2025 de I.D. autonoom hebben rijden kun je hem niet alleen met jezelf koppelen via het ID, maar ook met je huis. Zo kun je dan via je app de achterklep openmaken voor de postbode (VW heeft niet duidelijk gemaakt of er ook een camera in de kofferbak komt om te zien dat er wel alleen maar dingen bíj komen) en die kan het pakje achterlaten in de auto. Klinkt allemaal prachtig, nu maar wachten tot het 2020 is.
[Afbeelding © Volkswagen]
De I.D. heeft geen traditionele sleutel meer, natuurlijk. In plaats daarvan functioneert je smartphone als ‘Digital Key’ waarmee de auto is te ontgrendelen en starten. Daar hoort dan natuurlijk ook een Volkswagen user-ID krijgt met al je persoonlijke instelling er in. Voorkeurspositie van de stoelen, instellingen van de klimaatbeheersing, favoriete radiozenders en playlists, contactinformatie van vrienden en relaties en de configuratie van het navigatiesysteem, het zit er allemaal in.