Volkswagen is in Hamburg (Duitsland) begonnen met het testen van level 4 autonome auto’s. Deze tests vinden plaats op een traject van 3 kilometer lang en worden uitgevoerd met 5 speciale e-Golfs. De wagens zijn onder meer uitgerust met laserscanners, camera’s, ultrasonische sensoren en radars. Resultaten van de tests zullen door Volkswagen Group Research gebruikt worden voor verschillende onderzoeksprojecten rondom het autonoom rijden.
Momenteel wordt er in Hamburg ook gewerkt aan een nieuw testtraject dat 9 kilometer lang is en dat volgend jaar in gebruik wordt genomen. Om daar proeven met autonome en connected voertuigen te faciliteren, worden verkeerslichten voorzien van apparatuur waarmee communicatie tussen de infrastructuur en auto én de auto en de infrastructuur mogelijk is. Volkswagen en Hamburg zetten zo de eerste stappen om verkeersstromen in de stad te stroomlijnen en autonoom rijden mogelijk te maken.
De zelfrijdende e-Golfs zijn uitgerust met 11 laserscanners, 7 radars en 14 camera’s. Tijdens een gemiddelde praktijktest genereren die tot wel 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golf is dan ook een computer weggewerkt met de kracht van zo’n 15 laptops. Die moet in enkele milliseconden grote hoeveelheden informatie verwerken over voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen, voorrangssituaties, wegopbrekingen en rijbaanwisselingen.
De kunstmatige intelligentie van de e-Golf moet in een complexe situatie alle relevante objecten waarnemen en daar correct op reageren zonder vals alarm te slaan. Het systeem maakt daarvoor gebruik van deep learning, neurale netwerken en patroonherkenning. Voor de veiligheid worden de e-Golfs tijdens de praktijktests door testers gereden. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen indien nodig.
Volkswagen Group Research werkt voor dit project samen met alle merken en alle relevante afdelingen van de Volkswagen Group. Het doel is om in de toekomst autonoom rijden tot Level 5 op de openbare weg mogelijk te maken. De uitkomsten van het testprogramma in Hamburg worden toegepast in verdere onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Zelfrijdende auto’s gaan in de toekomst bijdragen aan een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid. Voor autonome voertuigen zonder menselijke bestuurder zijn wel veranderingen in de wet en de infrastructuur nodig.
Level 1: Assistentie. De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. Voorbeeld: active cruise control.
Level 2: Gedeeltelijk autonoom. De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen, zoals sturen én remmen/accelereren. De bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten. Voorbeeld: active cruise control met lane-keep assist.
Level 3: Semi-autonoom. De auto stuurt, remt en accelereert niet alleen zelfstandig, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als de bestuurder moet ingrijpen, dan vraagt de techniek daar om. Dit systeem werkt onder bepaalde omstandigheden. Voorbeeld: traffic jam assist.
Level 4: Verregaand autonoom. De auto kan onder bepaalde omstandigheden volledig zelf rijden. Voorbeeld: de e-Golfs die in Hamburg alleen op een afgebakend stuk autonoom kunnen functioneren.
Level 5: Volledig autonoom. De auto kan onder alle omstandigheden helemaal zelfstandig rijden.