Het is eigenlijk geen nieuws meer dat we in het verkeer uiteindelijk steeds meer zelfrijdende auto’s en vrachtwagens gaan tegenkomen. De grootste struikelblokken zijn het aanpassen van de wegenverkeerswetten, de aansprakelijkheid bij ongevallen – die zicht als het goed is uiteindelijk nauwelijks nog zullen voordoen – en de acceptatie van de consument. De techniek om auto’s volledig autonoom te laten rijden is al lang klaar en wordt in sommige landen ook al volop getest. De Waymo One is een van die zelfrijdende auto diensten die in de VS al miljoenen autonome kilometers afgelegd heeft. Binnenkort start Waymo een volgende (test)fase. Dan gaan de zelfrijdende bolides in Phoenix en omgeving ook autonoom de snelweg op.
Met Waymo One zijn de afgelopen jaren al tienduizenden passagiers veilig op hun bestemming aangekomen in San Francisco, Phoenix en Los Angeles. Tot nu toe mogen de zelfrijdende auto’s van Waymo One echter nog geen gebruikmaken van autosnelwegen. Daar komt binnenkort, in Phoenix, verandering in. De afgelopen jaren heeft het bedrijf uitgebreid getest met autonoom rijden over snelwegen, zowel met personenauto’s als vrachtwagens.
De nieuwe fase wordt, zo meldt Waymo, stapsgewijs uitgerold. In eerste instantie zullen alleen medewerkers van Waymo zelf de nieuwe autonome rijervaring op snelwegen kunnen testen. Met hun ervaringen en feedback wordt vervolgens de dienst verder geoptimaliseerd en uitgebreid naar de gewone consument.
Hoewel er dus al volop, vele miljoenen kilometers, zowel in testomgevingen als in de praktijk, autonoom rijdende auto’s ingezet worden, verlopen de ontwikkel-, test-, en praktijkfases bepaald niet altijd even soepel. Dat is met nieuwe technologie nog wel te begrijpen natuurlijk, maar het zorgt wel ervoor dat het met de acceptatie en juridische goedkeuring (door overheden) ook niet bepaald soepel loopt.
Er zijn genoeg voorbeelden voorbijgekomen waaruit blijkt dat volledig autonoom rijdende voertuigen niet in alle gevallen onfeilbaar zijn. Al was het maar door onverwachte acties van menselijke medeweggebruikers. Daar ligt zowel voor de fabrikanten als regelgevers nog een flinke kluif werk.
Daarbij komt het fenomeen dat wanneer een zelfrijdende auto bij een ongeluk betrokken raakt, het direct wereldnieuws is. Van de vele duizenden verkeersongelukken die dagelijks door menselijke fouten veroorzaakt worden, hoor je alleen iets als er (dodelijke) slachtoffers te betreuren zijn.