Xiaomi beweegt zich in veel verschillende markten. Het maakt telefoons, robots, smarthome-apparaten en stapt nu in een heel andere, uitdagende tak van sport: auto’s. Het wil begin 2024 zijn eerste elektrische auto introduceren en datzelfde jaar zouden er al meteen 100.000 van verkocht moeten worden.
De Chinese autoriteiten hebben goedkeuring gegeven aan Xiaomi om de auto’s te gaan maken. In China wordt de autoindustrie namelijk door de commissie NDRC gerund en Xiaomi kan dan allerlei plannen hebben met het maken van auto’s: als NDRC geen toestemming geeft, dan gaat het niet gebeuren. Gelukkig is dat er nu dus wel, waardoor het de plannen die twee jaar geleden startten voor de automotive-tak van Xiaomi nu van de grond kunnen komen.
Reuters schrijft dat de eerste elektrische auto van Xiaomi waarschijnlijk in de eerste helft van 2024 op de markt komt. Het is een goed idee: Xiaomi is een groot en geliefd merk, maar het is ook een spannend idee: auto’s komen met veel meer onderdelen en veiligheidsrisico’s, naast dat de fabrikage ervan veel meer tijd en aandacht in beslag neemt dan van gadgets die we tot nu toe van Xiaomi hebben gezien. Daarnaast is het ook geen rustige markt in China.
China heeft merken als BYD die keihard en succesvol aan de weg timmeren, en Tesla heeft in China bijvoorbeeld lage prijzen om maar te kunnen concurreren met de vrij goedkope auto’s van Chinese komaf. We zien ook steeds meer auto’s die in China zo succesvol waren, dat ze naar het Westen komen. BYD is daar een voorbeeld van, maar je hebt bijvoorbeeld ook Omoda dat binnenkort op de Nederlandse markt beschikbaar komt.
We hebben ook al een glimps gezien van de eerste elektrische auto van Xiaomi, namelijk de MS11/Modena. Het is een sedan die kan opladen op 800 Volt en een actieradius heeft van 800 kilometer. Er komt ook een variant met achterwielaandrijving die maximaal 600 kilometer kan rijden. Xiaomi zou 10 miljard dollar investeren in zijn auto’s, dus er komen er ongetwijfeld snel nog meer aan. De MS11 zou 36.000 tot 49.000 euro kosten.