De politie heeft zich uitgesproken over een dodelijk ongeval dat afgelopen weekend is voorgevallen in Arizona met een zelfrijdende auto van Uber. Dat zou het eerste dodelijke ongeval zijn dat veroorzaakt is door een zelfrijdende auto, dus daar wordt natuurlijk van alle kanten uit naar gekeken.
In tegenstelling tot wat er eerst werd vermoed heeft de politie nu gezegd dat de vrouw die bij het ongeluk is omgekomen niet beter af was geweest als er een mens achter het stuur had gezeten. De vermoedelijk dakloze vrouw liep met een fiets namelijk vanuit de schaduw achter een auto uit de weg op, waardoor de Uber geen kans meer zag om de vrouw te ontwijken. De vrouw werd frontaal geraakt en overleed later die dag in het ziekenhuis.
De auto reed op het moment van het ongeval 60 kilometer per uur en de backup chauffeur (nog steeds verplicht bij zelfrijdende auto’s in Arizona) zei ook dat het pas duidelijk was dat iemand geraakt was toen hij het geluid van de crash hoorde. Gelukkig hebben alle zelfrijdende auto’s camera’s aan de binnen- en buitenkant, dus kon de politie simpel nakijken hoe het ongeval zich voltrokken heeft. Opnames zijn verplicht bij het testen van autonome voertuigen, precies om dit soort scenario’s goed te kunnen terugkijken.
De uitspraak van het hoofd van de politie in Tempe viel niet overal goed: haar uitspraken werden weggezet als victim-blaming en na protesten werden de uitspraken niet zozeer teruggedraaid als aangepast. Het is belangrijk dat helemaal duidelijk wordt wat er aan de hand is, want in Arizona geldt dat het bedrijf achter de zelfrijdende auto (in dit geval Uber) volledig aansprakelijk is als een persoon gedood wordt door die auto.
Dan is het cruciaal of er sprake is van nalatigheid of in elk geval fout van de zelfrijdende auto, dus dan is het niet handig voor de politie om inderhaaste uitspraken te gaan doen over het ongeluk. Of de backup chauffeur ook aangeklaagd kan of zal worden is niet duidelijk. Op dit moment wil zowel Uber als de politie even niets meer zeggen, want het ligt allemaal erg gevoelig. Linksom of rechtsom, het eerste verkeersslachtoffer door een zelfrijdende auto is een feit.
[Afbeeldingen © zapp2photo – Adobe Stock]