Het is een bijzonder wereldrecord om op je naam te hebben: de snelste auto, maar niet op het circuit. Porsche Taycan kan zich sinds dit weekend Guinness World Record-houder noemen van de snelst ladende elektrische auto.
Het is best vreemd hoe dat wordt berekend, want er wordt niet alleen gekeken naar hoe snel hij laadt, maar ook hoe ver hij komt. De auto moet namelijk zo snel mogelijk van Los Angeles naar New York City rijden. Eerder was het de Kia EV6 die het allersnelste was met een tijd van 7 uur, 10 minuten en 1 seconden laadtijd voor 2.834 mijl (4.560 kilometer) , maar inmiddels is dat record verbroken door de Porsche.
Eigenlijk is verbroken niet het juiste woord, want het is zodanig verbeterd, dat Porsche het wereldrecord compleet aan stukken heeft gescheurd. Het wist namelijk in een razend snel laadtempo van 2 uur, 26 minuten en 48 seconden de reis van de westkust naar de oostkust te maken.
Wayne Gerdes, die vaker dit soort records heeft gehaald, maar dan in andere elektrische auto’s, zegt: “”Door de laadprestaties te vergelijken met de verschillende EV’s die ik tot nu toe heb gereden, legt de Taycan de lat hoger”, zegt Gerdes. “De eerste keer dat ik oplaadde op een 350KW-oplader, “was dat van 6 tot 82 procent in slechts 22 minuten.”
Elke afgelegde kilometer werd gefilmd, met GPS gevolgd en verantwoord aan een panel van juryleden voordat het record werd geaccepteerd. Porsche schrijft: “De geselecteerde auto was een standaard Taycan 2021, uitgerust met de Performance Battery Plus en luxe items om de reis aangenamer te maken, zoals het Premium Pakket, Adaptive Cruise Control en Porsche Electric Sport Sound.”
Het is een indrukwekkend wereldrecord, zeker vergeleken met het vorige record, dat Kia stal van Tesla. In 4.560 kilometer kun je ook van Amsterdam naar Damascus rijden, of heen en weer naar Boekarest. Je hebt om dit wereldrecord te plaatsen wel een supersnellader nodig, want op gewoon laden zou ook de Porsche er aanzienlijk langer over doen.
Het is afwachten wanneer dit record weer opnieuw wordt verbroken, want inmiddels zegt de ene na de andere autofabrikant toe om meer te investeren in elektrisch rijden om zo de CO2-voetafdruk te beperken.