06.03.2024
Automotive

Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen

By: Jeroen de Hooge

BlogAutomotive

Apple en Android brengen bètaversies uit van nieuwe OS-versies, zodat developers alvast aan de slag kunnen hun apps te testen in een nieuw OS, en gebruikers er ook bugs en andere niet helemaal goed werkende functies uit kunnen halen. Blizzard doet hetzelfde voor alle nieuwe games die gelanceerd worden. Eerst volgt er een bètaversie waarin spelers aan de slag gaan om te kijken wat er nieuw is, en of er dingen zijn die niet goed werken. Mocht er in een van deze gevallen foutjes of bugs gevonden worden, dan geeft men dat eenvoudig door, en is er verder niet zo veel aan de hand.

Xpeng bètatest

Maar nu zijn er ook zo’n 1.000 Europese bestuurders van Xpeng-voertuigen die gaan rondrijden in een bètatest, met software die potentieel gezien (het blijft een betatest) dus nog de nodige fouten kan bevatten.

Xpeng lanceert namelijk later deze maand een grote software-update voor zijn elektrische modellen P7 en G9. Een update die de rij-ervaring aanzienlijk moet gaan verbeteren. Om belangrijke feedback van huidige klanten te verzamelen gaat het merk dus een bètatest doen. Daarvoor hebben zich duizend Europese eigenaren aangemeld. Die ontvangen allemaal de testsoftware via een over-the-air update naar hun auto. Aan de hand van de ervaringen en aanbevelingen van deze klanten wordt de software verder verbeterd en komt de definitieve update (4.4.0) later deze maand beschikbaar voor alle Europese Xpeng-eigenaren.

test software
test software

Software update

De aanstaande software-update bestaat onder andere uit de volgende verbeteringen.

  • De adaptieve cruise control (ACC) biedt meer comfort op lange afstanden door minder ongewenste vertragingen (die bijvoorbeeld door geparkeerde voertuigen langs de weg werden veroorzaakt), betere logica voor het minderen van snelheid en natuurlijker in te stellen afstanden tot de voorligger. Als de bestuurder met een stuurbeweging schakelt van LCC naar ACC, houdt de ACC nu de ingestelde snelheid vast.
  • De gevoeligheid van de bestuurdersmonitor (DSM) is nu op drie niveaus in te stellen (Laag/Normaal/Hoog), waarbij de standaardinstelling ‘Normaal’ is, waar deze voorheen standaard was ingesteld op wat nu ‘Hoog’ is.
  • De status van het verkeerslicht op de gebruikte rijbaan wordt nu bovenin het berijdersdisplay aangegeven, wat kan helpen in situaties waarin zonlicht of beperkt zicht op de verkeerslichten het lastig maken om de status ervan te zien.
  • De automatische rijbaanwisselassistent (ALC) signaleert beter wanneer het mogelijk is om automatisch van rijbaan te wisselen, en de nauwkeurigheid en timing van het accelereren na het wisselen van rijbaan zijn verbeterd.
  • De rijbaanondersteuning (LSS) maakt gebruik van de camera’s om de wegbelijning te ‘lezen’ en de bestuurder te waarschuwen als de auto de lijnen op een gevaarlijke manier nadert. De frequentie van waarschuwingen tijdens het rijden is verlaagd, zodat de berijder alleen de meest noodzakelijke en wettelijk verplichte waarschuwingen krijgt. De ingreep van het systeem bij het ongewenst verlaten van een rijstrook is verbeterd door minder heftige feedback via stuurwieltrillingen bij het overschrijden van de lijnen.
  • Het tijdig en passend accelereren of vertragen in specifieke situaties is verbeterd, zoals wanneer de voorligger van rijbaan verandert of andere voertuigen voor de auto invoegen. Daarnaast zijn de snelheid en precisie bij het gebruik van LCC in bochten geoptimaliseerd.
  • Het aantal functionele geluiden en visuele meldingen die optreden bij het gebruik van ACC, LCC en ALC is sterk verminderd, waardoor een rustigere en fijnere rijervaring ontstaat.
  • De intelligente grootlichtassistent (IHB) is nauwkeuriger in het detecteren van voor- en tegenliggers in het donker, zodat het systeem het grootlicht eerder kan uitschakelen om te voorkomen dat andere voertuigen worden verblind. Op snel- en stadswegen wordt het grootlicht automatisch uitgeschakeld wanneer tegenliggers worden gedetecteerd en automatisch weer ingeschakeld nadat de voertuigen zijn gepasseerd.
  • De audiokwaliteit bij telefoongesprekken via Bluetooth is verbeterd met een sterkere en helderdere geluidsontvangst in de auto tot gevolg.
  • De actieradius is ook weer als percentage zichtbaar; door een bug was de actieradius tijdelijk alleen in kilometers zichtbaar, maar nu kan de berijder weer kiezen tussen de resterende afstand en het resterende percentage van de accucapaciteit.
  • Als de navigatie wordt gebruikt om laadpunten te vinden, kan de berijder laadstations filteren op laadvermogen. Dit vergroot de gebruiksvriendelijkheid bij het plannen van langere routes en optimaliseert het voorverwarmen van de accu voor snelladen.
  • Het 360 graden-camerabeeld (AVM) is verbeterd zodat berijders een beter zicht op de omgeving rond de auto hebben en parkeerschades tot een minimum worden beperkt.
  • De ontwasemingsfunctie van de klimaatcontrole is verbeterd, waardoor de ruiten sneller schoon zijn in natte en koude omstandigheden.
  • Een groot aantal functienamen en -beschrijvingen in het infotainment van de auto is herzien in het Nederlands, Deens, Zweeds en Noors om de gebruikservaring te verbeteren en meer duidelijkheid te geven.

Share this post