Maar liefst 44 procent van de Nederlanders wil nooit in een zelfrijdende auto stappen. Dit blijkt uit onderzoek van MisterGreen onder 1.091 Nederlanders met een rijbewijs, uitgevoerd door Panelwizard. Veiligheid lijkt hiervoor de belangrijkste verklaring. Zo denken ruim vier op de tien respondenten dat full self-driving (FSD) auto’s vaker verantwoordelijk zijn voor ongelukken dan menselijke bestuurders.
Met name vrouwen zijn terughoudend ten opzichte van zelfrijdende auto’s. Zo wil 53 procent van hen nooit in zo’n voertuig stappen en is de helft ervan overtuigd dat ze meer ongelukken veroorzaken dan wanneer er een persoon achter het stuur zit. Onder mannelijke respondenten bedragen deze percentages 35 en 34 procent.
Behalve veiligheid lijkt angst voor het onbekende een belangrijke reden waarom veel Nederlanders liever niet in een zelfrijdende auto stappen. Zo blijkt uit het onderzoek dat maar liefst driekwart van de respondenten het eng vindt wanneer de auto de volledige besturing overneemt. Dit komt mogelijk doordat 77 procent niet precies weet wat zelfrijdende auto’s tegenwoordig allemaal al kunnen.
Ook nu zijn het vooral vrouwen die bang zijn om het stuur uit handen te geven (84 procent) en onvoldoende op de hoogte zijn van de FSD-technologie (86 procent). Onder mannelijke respondenten bedragen deze percentages 65 en 67 procent. Asselbergs-Van Dijl vervolgt: “Ik kan me voorstellen dat een volledig zelfrijdende auto voor veel mensen nog als toekomstmuziek klinkt, maar op technisch vlak zijn veel fabrikanten er al. Dit blijkt ook uit ongeluksdata, die een ander beeld laten zien dan dat mensen hebben. De grootste drempels zijn nu nog politiek en psychologisch; daar moeten autonome auto’s het vertrouwen winnen.”
Ondanks het scepticisme en de angst voor het onbekende denkt alsnog zestien procent van de Nederlanders dat we binnen tien jaar alleen maar zelfrijdende auto’s op onze wegen terugzien. Hier zit niet iedereen op te wachten: drie op de tien respondenten vinden dat de overheid de ontwikkeling van full self-driving tegen moet houden. Dit laatste geldt aanzienlijk meer voor veertigplussers (36 procent) dan respondenten jonger dan veertig jaar (20 procent).
Asselbergs-Van Dijl besluit: “AI-bestuurde auto’s zijn niet alleen veiliger, ze dragen ook bij aan duurzaamheid. Want hoe meer FSD-auto’s, hoe meer mensen gebruik kunnen maken van één auto en dus hoe minder auto’s er nodig zijn. Daarom moet de overheid juíst inzetten op de ontwikkeling, die alsmaar sneller gaat wanneer meer auto’s de weg op gaan en data verzamelen.”
Photo by Matt Weissinger.