Electronic Arts lanceerde vandaag een app voor de iPad onder de naam GamerelEAse met informatie over haar najaarstitels. Frappant is dat de app direct op Nederland (en Vlaanderen) gericht is en dus eigenlijk maar een beperkt aantal mensen bereikt. Is dat dan wel de moeite? Of is het niet meer dan een experiment om te kijken of dit soort dingen genoeg resultaat opleveren? EA is in ieder geval de eerste die op deze manier probeert reclame te maken voor hun aankomende titels, of die titels nu verkrijgbaar zijn op de iPad of niet.
Er kunnen nog wel wat dingen aan verbeterd worden aan dit -op zich leuke- idee, allereerst de navigatie. Het is niet helemaal duidelijk welke kant je op moet zwiepen om iets te gaan lezen of om te zien hoe je verder kunt, maar de grootste verbeterpunten zitten ‘m toch in de content, want als je er overheen bent dat je een aparte app op je iPad hebt realiseer je je dat je gewoon een nieuwsbrief/reclamefolder zit te lezen. Je krijgt een fijne PR-verantwoorde tekst over alle games met de belofte over exclusieve Dragon Age 2 content die niet al te exclusief lijkt, of het moet een informatiebom zijn dat de hoofdpersoon zich over 12 jaar ontwikkelt in de game.
Voordat je denkt “is ‘ie nou gewoon dat ding af aan het zeiken?”: nee, ik wil alleen maar aangeven wat het is. Dat wil niet zeggen dat dit idee niet kan uitgroeien tot iets heel interessants, want wat de heren uitgevers hier heel slinks aan het doen zijn is informatie direct naar consumenten voeden in de vorm van een magazine, wat een aantal belangrijke voordelen met zich meebrengt: ze hoeven niet meer door de filter van het gamesjournaille en ze kunnen interactieve elementen er direct in gooien.
En dat doen ze dan ook met verve: alle foto’s in het magazine zijn te vergroten, de filmpjes kun je direct bekijken en -geniaal- er zit een soort van échte reclamepagina over Medal of Honor in die alleen maar dienst doet om de rest van het magazine meer op eerlijk geschreven content te doen lijken. Die geeft je dan ook weer heel slim de mogelijkheid om een aantal promotionele plaatjes als wallpaper voor je iPad op te slaan. Er is nog een prijsvraag, waarmee ze je gegevens en voorkeuren kunnen pakken en die je als prijs een -je verzint het niet- EA-game belooft.
Ik verwacht niet dat de door de wol geverfde consument hier zal intrappen, maar het is wel verdomde vernuftig in elkaar gezet. Als EA slim is en een app weet te maken die zichzelf ververst met nieuwe content en dat laat weten kunnen ze mensen blijven bereiken. Zo niet, dan zal het vermoedelijk over een half jaar afgelopen zijn met dit soort releases, want mensen proberen dit soort dingen een aantal keer, maar als je steeds opnieuw moet downloaden loop je steeds opnieuw het risico om verloren te gaan in de grote massa. Het is nu nieuw, maar de pad-space vult zich ook steeds sneller en dan moet je ook iets te bieden hebben. En dat kan dit zeker hebben, als EA haar voorsprong in dit onontgonnen gebied weet uit te bouwen.