Het controleren van een website op mogelijke problemen is een voortdurend proces en vereist kennis van zaken. Voor zowel beginners als gevorderden blijft het onderhouden van een website een lastige klus. Er bestaan geen perfecte websites, er is altijd verbetering mogelijk.
Een website kan honderden tot wel duizenden foutjes bevatten. Maar welke issues wegen het zwaarst en moet men direct oplossen?
SEMrush zocht naar een antwoord door onderzoek te doen naar de meest gemaakt SEO fouten op websites. Ze verzamelden anonieme data van 100,000 websites en 450 miljoen webpagina’s met de SEMrush Site Audit tool om vast te stellen wat de meest voorkomende problemen zijn op websites.
Het bedrijf voerden hetzelfde onderzoek uit als vorig jaar maar dit jaar besloten ze ons niet alleen te concentreren op de meest voorkomende fouten maar op vrijwel alle mogelijke SEO fouten. Hieronder staan de statistieken van 40 checks, verdeeld naar drie hoofdgroepen:
Elk probleem is geschaald op een schaal van 1 tot 5. De ernst van een probleem zegt niet alleen iets over het mogelijke effect van een probleem op de ranking, maar ook iets over de performance en toegankelijkheid van een website. Het bedrijf heeft deze waarde toegevoegd omdat sommige fouten maar zelden voorkomen maar wel een behoorlijke impact op het functioneren van een website. De extra gegevens over de frequentie en de ernst van de problemen geeft een compleet beeld van de specifieke problemen. Ze stellen website beheerders in staat risico’s beter te inventariseren en tonen aan in hoeverre het van belang is om de problemen op te lossen.
Ook al heeft de SEMrush Site Audit meer dan 60 controlepunten, we hebben gekozen voor de volgende 40. HTTPS en hreflang implementatieproblemen heeft het bedrijf buiten beschouwing gelaten. Voor meer informatie over deze problematiek verwijzen wij u naar de volgende artikelen: