In Nederland zijn er ruim 50.000 bedrijven die voornamelijk via internet hun omzet behalen. Het gaat dat met name om webshops, online diensten en internetgerelateerde ICT-bedrijven. Dat is ongeveer 3 procent van de bedrijven in Nederland. Deze groep is de kern van de interneteconomie. Zo blijkt uit een recent onderzoek van CBS in samenwerking met Google en Dataprovider.
Tegelijkertijd heeft de meerderheid van de 1,5 miljoen bedrijven in Nederland helemaal geen website. Van alle Nederlandse bedrijven heeft 64% geen website. En vooral ZZP’ers zijn vaak niet aanwezig online; bijna 70% van de zelfstandigen.
Uit de eerste onderzoeksresultaten van de big data analyse van de interneteconomie blijkt dat van de 1,5 miljoen Nederlandse bedrijven in 2015 ruim een derde een website had. De meesten gebruiken hun website echter niet actief, maar puur als informatievoorziening.
De bedrijven die wèl van internet afhankelijk zijn voor hun bedrijfsvoering zijn in dit onderzoek gerekend tot de kern van de interneteconomie. Dit zijn webshops, online diensten en internetgerelateerde ICT-bedrijven.