Het Nederlandse 3D-printbedrijf Aectual heeft voor haar innovaties in de markt het Fit for the Future-certificaat ontvangen. Deze status verdient het bedrijf voor het met 3D-printers omzetten van afval in designs voor interieur en architectuur. De technologische vooruitstrevendheid en duurzame aspiraties liggen daaraan ten grondslag.
Aectual zorgt er met haar speciale 3D-printproces voor dat afvalstromen worden omgezet tot 100 procent circulair geproduceerde designproducten. Daarnaast worden oude producten tot ‘cartridges’ verwerkt voor nieuwe ontwerpen. Binnen de B2B-markt timmert Aectual flink aan de weg, omdat bedrijven met het aanschaffen van de producten een grote stap zetten richting de toekomstige Green Deal wetgeving in Europa. Die wetgeving stelt aan bedrijven richting 2030 strenge eisen om de ecologische voetafdruk te verminderen.
De B2B-markt is voor de onderneming op dit moment het meest van belang, maar ook designs voor thuis horen tot het toekomstbeeld. Zo werkt het bedrijf aan moderne etalagegevels van Tifanny & Co, maar biedt het ook Philips designlampen om een huishouden duurzaam te verlichten.
Aectual werkt samen met onder andere Tetra Pak, dat 200 miljard (!) drankenkartons voor nieuwe designproducten recycled. Drankenkartons zijn voor consumenten vaak moeilijk te recyclen, omdat het product bestaat uit 75 procent karton en de andere 25 procent polymeer-aluminiummix bevat. Tetra Pak weet daar echter goed raad mee en kan mede door Aectual de polymeer-aluminiummix met een goede bestemmingrecyclen. Aectual gebruikt de verpulverde materialen namelijk voor het produceren van haar nieuwe ontwerpen.
Hans Vermeulen, oprichter van Aectual: “Kleine stukjes aluminium geven diepte aan een keramiek-achtig materiaal dat het printen van bijzondere patronen en vormen mogelijk maakt. Wij maken hier vervolgens op maat gemaakte interieurproducten van.”
Aectual is echter nog niet klaar. Bedoeling is om in het aankomend jaar stappen te zetten naar meer producten voor consumenten, maar ook extra afvalmaterialen te verwerken om meer mogelijkheden in designproducten en architectuur aan de B2B-tak te bieden. “We zijn blij dat een partij als Vodafone Business onze ontwikkelingen in de markt spot en ons bekroont met het Fit For the Future-certificaat; een certificaat dat onze kernwaarden van technologische en duurzame vooruitstrevendheid weerspiegelt. Met het certificaat hopen we aanzien in en buiten de interieurwereld te verkrijgen, zodat het geluid voor een duurzame toekomst almaar versterkt wordt“, aldus Vermeulen.
Vodafone vindt op zijn beurt dat Aectual zijn tijd vooruit is en dat de plannen voor volgend jaar het een echt Fit for the Future-bedrijf maken. En dat niet alleen: het is ook een grote inspiratie voor andere bedrijven om zich de ondernemende spirit voor een circulaire economie aan te nemen.
Nieuwsgierig? Lees dan hier meer over wat Fit For the Future betekent. Of schrijf jezelf in voor het e-book Fit For the Future. Hiermee krijg je volop tips en tricks voor jouw onderneming en daarbij de handvatten en inspiratie om jouw onderneming Fit For The Future te maken.