Bij het starten van een eigen bedrijf komen veel dingen kijken. Na het regelen van de eerste belangrijke dingen zoals het opstellen van een bedrijfsplan, het bedenken van een bedrijfsnaam en de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, is het belangrijk om na te denken over hoe jij jouw bedrijf wil presenteren naar de buitenwereld. Hoe zorg je ervoor dat je hierbij professioneel overkomt?
Allereerst is een passende huisstijl erg belangrijk. Hieronder valt bijvoorbeeld je logo, je website en je visitekaartjes. Het is heel makkelijk om gewoon de naam van je bedrijf als logo te gebruiken en een template van het internet te plukken voor je website, maar de kans is groot dat je boodschap dan niet goed overkomt. Het is belangrijk om na te denken over bijvoorbeeld de kleuren, het lettertype en taalgebruik die passen bij jouw bedrijf. Om dit te bepalen is het slim om je waarden, visie en doelen helder op papier te hebben.
Ben je creatief in het bedenken van logo’s en goed in het bouwen van websites? Ga dan eerst zelf aan de slag met het neerzetten van je huisstijl. Ben je dat niet? Besteed het dan uit. Vraag rond in je netwerk of zoek online naar een goede websitebouwer en/of grafisch ontwerper. Inspiratie kan je opdoen via Topgiving of Drukland. Een professionele huisstijl die niet overduidelijk gemaakt is met behulp van Paint kan het verschil maken of je wel of niet serieus wordt genomen.
Zodra de huisstijl in kannen en kruiken is, is het belangrijk om duidelijk aan te geven waar jouw bedrijf voor staat en wat je kan doen voor potentiële klanten. Vertel op je website helder en beknopt wat je te bieden hebt en waarom klanten voor jou zouden moeten kiezen. Doe dit niet in grote lappen tekst, maar in korte bulletpoints zodat bezoekers in een oogopslag kunnen zien wat je doet.
Zet vervolgens social media in om je bereik en zichtbaarheid te vergroten en trek je huisstijl door in de dingen die je op die kanalen post. Let op! Op elk kanaal bereik je andere mensen, dus denk van tevoren na welk bericht geschikt is voor welk kanaal. Op Linkedin is het taalgebruik in het algemeen een stuk formeler dan op Facebook of Instagram, dus houd daar rekening mee in je uitingen.