Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van de totale nettowinst. Met nummer 1-posities in Oost-Europa en Zuid-Amerika, nummer 2 in het Midden-Oosten, Afrika en nummer 3 in Noord-Amerika.
De autogigant zet inmiddels hoog in op haar nieuwste generatie bedrijfswagens en streeft naar wereldwijd marktleiderschap tegen 2027. Dit wordt ondersteund door een volledig assortiment van twaalf vernieuwde en geëlektrificeerde bedrijfswagens.
Die torenhoge ambities voor bedrijfsvoertuigen van respectievelijk Citroën, Fiat Professional, Opel, Peugeot, Vauxhall en RAM moeten de komende jaren het verschil gaan maken. Opel was het afgelopen jaar in Nederland het meest succesvol met in totaal 6.004 registraties. De Opel Vivaro was het best verkochte model met 3.436 exemplaren (waarvan 1 op de 3 elektrisch). Volgens Stellantis ligt de focus bij bedrijfswagens met name op capaciteit, veiligheid en veelzijdigheid voor de zakelijke markt. Met de inzet van een breed scala aan elektrische en waterstof-elektrische opties, streeft Stellantis tevens naar duurzaam leiderschap in de bedrijfswagenmarkt.
De tweede generatie BEV-aandrijving van het totale wagenpark biedt een aantal nieuwe compacte bestelwagens, allen met een bereik van meer dan 340 kilometer. De middelgrote modellen hebben batterijpakketten van 50 of 75 kWh voor een actieradius van 350 km.
Grote bestelwagens met een 110 kWh batterij moeten met 420 km tevens het grootste EV-bereik in hun klasse bieden. Snelladen tot 150 kW en opladen tot 80% gaat in minder dan een uur.
Stellantis wil ook stappen zetten op het gebied van waterstof-elektrische aandrijving, met een nieuwe generatie waterstofbrandstofcel-systemen voor middelgrote bestelwagens in 2024 met een maximaal bereik van 400 km. Dit wordt uitgebreid naar grote bestelwagens in 2024, met een bereik tot 500 km en tanks die in vijf minuten kunnen worden gevuld.
Hier onder staat een overzicht met de belangrijkste kenmerken van Citroën, Fiat Professional, Opel en Peugeot binnen Stellantis waarbij duidelijk wordt dat de merken ondanks hetzelfde onderliggende platform, onderling nog steeds een heel eigen focus hebben.
Citroën introduceert een nieuwe generatie lichte bedrijfswagens met een focus op elektrificatie en verbeterde gebruikerservaring. De nieuwe modellen, waaronder de Berlingo, Jumpy en Jumper, zijn beschikbaar als 100% elektrische versies, met behoud van het laadvolume, de modulariteit en de duurzaamheid waar zakelijke klanten om geven.
Een opvallende toevoeging aan deze nieuwe generatie is de Citroën Advanced Comfort-stoelen, die een ongeëvenaard comfort bieden tijdens lange ritten. Met deze vernieuwingen streeft Citroën ernaar om mobiliteit betaalbaar en comfortabel te houden voor de professionele markt.
Fiat Professional blijft een belangrijke speler in de bedrijfswagenmarkt met innovatieve oplossingen. De nieuwe Fiat E-Ducato biedt 30% meer rijbereik en behoudt toch het grote laadvermogen. Hierdoor is het vooral een aantrekkelijke optie is voor bedrijven die op zoek zijn naar elektrische mobiliteit zonder concessies te doen aan laadruimte en functionaliteit.
Daarnaast introduceert Fiat Professional de Magic Cargo-oplossing voor flexibele laadruimte, waarmee professionals hun voertuigen kunnen aanpassen aan verschillende transportbehoeften. Met deze ontwikkelingen wil Fiat Professional zijn positie als een betrouwbare partner voor de zakelijke markt versterken.
Naast Fiat Professional is het merk ook marktleider in de wereld van Leisure. De Fiat Ducato (flagship ) is al jaren de meest toegepaste basis (75% van de markt) als chassis voor de camper.
Opel (Vauxhall) wil vooral vernieuwing brengen naar het bedrijfswagensegment met opvallende ontwerpen en geavanceerde technologieën. De nieuwe Opel Combo, Vivaro en Movano bieden niet alleen een volledig gerestyled exterieur en een opnieuw ontworpen cabine, maar ook Intelli-Lux LED Matrix-verlichting voor optimaal zicht en veiligheid tijdens het rijden.
Het infotainment-systeem is geüpgraded met meer geavanceerde functies en biedt extra connectiviteit mogelijkheden voor de bestuurder. Opel wil zich de komende jaren blijven richten op het leveren van betrouwbare en innovatieve en duurzame oplossingen voor de zakelijke markt.
Naast de Opel Combo, Vivaro en Movano is er ook nog de Opel Rocks-e Kargo, een ideale oplossing voor stadsvervoer en pakketbezorging.
Peugeot wil zich nadrukkelijk positioneren als een ‘design brand’ en zet de toon met een geavanceerde en futuristische benadering van wat zij noemen, professionele mobiliteit. De nieuwe Peugeot E-Partner (op dit moment de bestseller van het merk), E-Expert en E-Boxer zijn allen 100% elektrisch, bieden niet alleen een strak uiterlijk en verbeterde ergonomie, maar ook de bekende i-Cockpit en een 10-inch touchscreen voor wat meer gebruikerservaring.
Als leider in het Europese EV-LCV-segment blijft Peugeot streven naar wereldwijd leiderschap in 2027, met een focus op prestaties, veiligheid en duurzaamheid. Met deze ontwikkelingen wil Peugeot voorop blijven lopen in de evolutie van professionele mobiliteit.
In de showroom van Stellantis zijn nogal wat smaken te vinden, onderverdeeld over 4 merken. In de vergelijking heeft ieder model van respectievelijk Peugeot, Opel, Fiat en Citroën drie identieke en vergelijkbare uitvoeringen van een van de andere merken. Welke jij gaat kiezen heeft, wie weet te maken met een dealer in jouw omgeving, merkvoorkeur, geschiedenis want we rijden al jaren in.., noem het maar. De verschillen zijn niet groot, uiterlijk hebben zien ze er wel degelijk anders uit maar ze blijven van dezelfde bakker. Het is alleen de concurrentie die mogelijk struikelt over het grote aanbod van Stellantis. Jij kiest!