17.09.2024
DC Business

Renault Master H2-Tech duurzame mobiliteit op waterstof

By: Henk de Hooge

BlogDC Business

In de zoektocht naar emissievrije mobiliteit, is waterstoftechnologie steeds prominenter geworden, vooral in de sector van zware bedrijfsvoertuigen en langeafstandsvervoer. Maar ook voor stedelijk vervoer is het wel degelijk een schoon alternatief. Waar elektrische voertuigen voor transport veelal geschikt zijn voor korte afstanden, biedt waterstof een oplossing voor voertuigen die lange afstanden afleggen met zware ladingen.

Waterstofvoertuigen hebben een groot voordeel: ze kunnen snel worden getankt, vaak binnen vijf minuten, en bieden een aanzienlijk rijbereik, vergelijkbaar met traditionele dieselvoertuigen. Daarnaast stoten ze alleen waterdamp uit, wat bijdraagt aan schonere lucht in steden en industriële gebieden.

De nieuwe Renault Master H2-Tech Prototype is een perfect voorbeeld van hoe waterstof de toekomst van bedrijfsvoertuigen kan veranderen. Met een actieradius van 700 km en een laadtijd van slechts vijf minuten, biedt dit model een duurzame en praktische oplossing voor logistieke bedrijven, fleetmanagers en kleinere ondernemingen die streven naar een groenere toekomst. Maar de vraag blijft wel: kan waterstof zich ontwikkelen tot een grootschalige oplossing voor de gehele mobiliteitssector? Duidelijk is dat er bij Renault weinig twijfels zijn.

Renault Master H2-Tech (Prototype)

De nieuwe Renault Master H2-Tech Prototype zet in ieder geval een belangrijke stap in de richting van waterstofmobiliteit, met een best indrukwekkend bereik van 700 km en een laadtijd van slechts vijf minuten. Het model werd onlangs gepresenteerd op de IAA Transportation in Hannover en maakt deel uit van Renault’s multi-energie platform, dat zowel brandstof-, elektrische, als waterstofvarianten omvat. Hierdoor kunnen klanten kiezen voor de meest geschikte aandrijflijn zonder concessies te doen aan efficiëntie.

Renault-Master-H2-Tech
Renault-Master-H2-Tech
Renault-Master-H2-Tech
Renault-Master-H2-Tech

Innovatie en productie in Frankrijk

De Renault Master H2-Tech wordt volledig in Frankrijk geproduceerd, met 84% van de toeleveranciers eveneens gevestigd in Frankrijk. De fabriek in Batilly, in de buurt van Metz, is verantwoordelijk voor het fabriceren van zowel de motoren, versnellingsbakken, batterijen als de carrosserie. Deze waterstofbestelwagen is ontwikkeld in samenwerking met HYVIA, een joint-venture tussen Renault en Plug, gespecialiseerd in waterstofoplossingen.

Focus vooral gericht op gebruiksgemak

De Master H2-Tech is ontworpen om aan de behoeften van professionals te voldoen, met een WLTP-actieradius van 700 km en een snelle laadtijd van slechts vijf minuten. Het biedt de flexibiliteit van verschillende varianten, waaronder een bestelwagen, plancher-cabine en chassis-cabine, waarmee hij geschikt is voor diverse toepassingen. De introductie op de markt staat gepland voor 2025, met ondersteuning van een netwerk van gespecialiseerde H2-Tech dealers.

HYVIA’s ecosysteem

HYVIA heeft zijn expertise op het gebied van waterstofmobiliteit de afgelopen drie jaar ontwikkeld, met feedback van gebruikers van de eerste H2-Tech versies die sinds 2023 beschikbaar zijn. Dit ecosysteem biedt niet alleen waterstofbestelwagens, maar ook H2-tankstations en CO2-vrije waterstoflevering, waardoor een complete infrastructuur wordt ondersteund voor professionele klanten die duurzame mobiliteit zoeken.

Renault-Master-H2-Tech
Renault-Master-H2-Tech
RENAULT MASTER H2-TECH PROTOTYPE (XDD H2-TECH)
Renault-Master-H2-Tech
Renault-Master-H2-Tech

Share this post