Een jongensdroom. Het roer helemaal omgooien en je dromen najagen. Reinier Tromp & Bas Kooijman doen het, en starten SUP-boardmerk SEB. Eerder al waren zij samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een zeer succesvolle onderneming in consultancy op het vlak van Lean & Six Sigma. Het door Reinier Tromp & Bas Kooijman in 2010 opgezette Bureau Tromp is een instituut binnen de branche, en uitgegroeid tot een kantoor met zo’n 20 enthousiaste medewerkers. In 2015 komt daar de Agile Scrum Group bij, ook al zo’n groot succes. Maar na meer dan een decennia hard werken is het tijd voor iets nieuws, iets heel anders. Zij duiken tijdens de pandemie (letterlijk) in het diepe, en zetten SEB op.
Het immer populairder wordende suppen wordt hun core business. Weg uit de vergaderzalen en trainingsruimtes; het water op. Het ultieme gevoel van vrijheid, het avontuur binnen handbereik. In de webshop verkopen ze SUP boards, tassen en kleding. Wat in 2021 begon met een 40-tal boards, is anno nu uitgegroeid tot zeecontainers vol met nieuwe SEB-producten per jaar.
Wat is suppen eigenlijk? In een notendop: SUP staat voor Stand Up Paddling, oftewel staand op een board jezelf voortbewegen met een peddel. De laagdrempeligheid en veelzijdigheid van SUP zorgen ervoor dat het een sportieve activiteit is die nagenoeg iedereen kan beoefenen, van jong tot oud.
Een motto dat de beide heren op het lijf geschreven is, maken ze waarheid, ook voor hun klanten. Het motto is tweeledig; zijzelf jagen een vrijer leven na, maar hun producten geven klanten ook de kans om meer van het leven te genieten.
Het merk SEB is nuchter. Of zoals zij zelf zeggen, “SEB is als een Fries”. SEB staat voor het nostalgische gevoel van vakanties op het water, met wind, te midden van de oer-Hollandse natuur. Suppend op een bord van SEB staat de tijd even helemaal stil!
SEB wil met haar watersportproducten een eenvoudige manier bieden om snel ontspanning, rust en vrijheid te ervaren op het water, in een druk leven met familie & werk en alle andere verantwoordelijkheden die bij een druk bestaan horen.
Wat SEB wil uitdragen, wordt perfect omschreven door een van de compagnons, “Als Nederlands merk zijn we trots op onze afkomst en hebben we de unieke wateren en landschappen van ons land als inspiratiebron gebruikt bij het ontwerpen van onze boards. Of je nu wilt peddelen op rustige grachten, uitdagende rivieren wilt trotseren of de golven van de Noordzee wilt bevaren, onze boards zijn gebouwd om aan al jouw behoeften te voldoen.”
Hard werken is de twee ondernemers niet vreemd. Hoewel ze voor het schrijven van dit bericht slecht bereikbaar waren voor deze journalist; ze ‘stonden’ even op het water. De plannen voor de toekomst en de groei van SEB zijn echter ongebreideld ambitieus.
Het aanbod van de online winkel van SEB wordt nog dagelijks uitgebreid met nieuwe producten. De catalogus beperkt zich niet tot alleen SUP boards. Ook wordt er kleding, accessoires en andere merchandise aangeboden. Voor retailers is er de mogelijkheid om partner te worden van dit nieuwe merk. Zowel online, als fysieke winkels worden van harte uitgenodigd in contact te treden met de mannen van SEB. Reinier en Bas komen ook graag in contact met supscholen en supverhuurders die een sponsorship van SEB wel zien zitten.
In een succesvolle toekomst past ook aandacht voor duurzaamheid. SEB verkoopt daarom duurzaam geproduceerde kleding (GOTS). Op termijn zullen oude zeilen hergebruikt worden voor het maken van tassen en daarna volgt als ultieme doel een duurzaam SUP board.