Grote bedrijven kunnen voor advies over hoe ze een gezonde organisatie kunnen hebben en houden, aankloppen bij gerenommeerde organisatieadviesbureaus. Dat is voor kleinere bedrijven echter niet makkelijk te betalen. BiiC komt daarom met hulp voor mkb’ers, dat het zelf omschrijft als ‘IKEA’.
Veel mkb-ondernemingen worstelen met dezelfde belangrijke managementthema’s als grote bedrijven. Echter is het verschil dat grote bedrijven de hoge consultancytarieven kunnen betalen, en de wijsheid door die hoge prijs achter slot en grendel blijft voor midden en kleine bedrijven.
Na jaren van onderzoek en testen heeft Robert Snel (oudbankier, marketing-, ICT- en GGZ-directeur) een integrale bedrijfsanalysemethodiek ontwikkeld die begrijpelijk, toepasbaar en betaalbaarder is voor het mkb. Deze analyse is een soort ‘mri-scan’ van een organisatie, geïnspireerd door de psychologische effecten van het bouwen van een IKEA-kastje en diverse succesvolle managementmodellen.
Een beetje doe-het-zelf met een beetje hulp dus. “Onze ambitie is dat wij waardevol en hoogwaardig organisatieadvies mogelijk willen maken voor ieder bedrijf. Het is ons gelukt om dit te realiseren dankzij de unieke combinatie van slimme psychologie, de nieuwste technologie en traditionele consultancy. Met het samenvoegen van deze drie disciplines is ook de eerste social tech startup ter wereld ontstaan,” zegt Snel.
Biic zou de traditionele spelregels van consultancy hebben veranderd, waardoor klanten de belangrijkste consultants worden. Ze werken zelf meer mee aan de analyse, waardoor het proces goedkoper wordt. ”Daarnaast maken wij geen dikke academische rapporten, maar vertalen alles in infographics.”
Bij deze aanpak maakt BiiC gebruik van psychologische effecten om de effectiviteit, draagvlak en impact van de bedrijfsanalyse substantieel te verhogen. “Met onze innovatie zijn wij er in geslaagd om tot 80% goedkoper en met dezelfde kwaliteit een integrale complexe bedrijfsanalyses te maken. Wij zijn recent gestart en de eerste successen bij bedrijven zijn reeds behaald. De prijs wordt nog als ongeloofwaardig ervaren, omdat de perceptie met organisatieadvies is dat het duur moet zijn wil het ook goed zijn.” Dat wil BiiC gaan veranderen.