Suntory kondigde vandaag aan dat ze de Hakushu 12 jaar oude single malt en de Hibiki 17 jaar oude blend voorlopig niet meer gaan verkopen. De reden is simpel: de Whiskey raakt op in Japan. Dat betekent dat er nog tot volgende maand verkocht wordt en dan is het op. Nu is het op zich normaal dat een Whiskey op raakt, maar dit is een stuk sneller dan je zou verwachten.
Daar is een lokale verklaring voor: Whiskey is ongekend populair geworden in Japan nadat in 2014 een TV drama (je zou het een documentaire kunnen noemen maar dat is te veel eer) over de oprichter van Nikka en de ‘vader van Japanse Whiskey’ Masataka Taketsuru werd uitgezonden. Daarna vlogen de Whiskeys van de schappen in Japan, nadat duidelijk begon te worden dat Japanse Whiskey verdomde goed is. Dat was even heel fijn voor Nikka, Suntory en de rest, maar daarna werd al snel duidelijk dat er niet genoeg aanbod was voor de vraag. Het gevolg kun je wel raden.
Ook internationaal is de Japanse Whiskey in opkomst en dat zet nog meer druk op de voorraden van de makers in Japan. Het wegvallen van een aantal klassiekers betekent wel dat een aantal standaard-Whiskeys uit Japan betaalbaar zijn geworden, zoals de Nikka Yoichi en de Miyagikyo single malts, maar of dat over een paar weken of maanden nog steeds zo is blijft de vraag. Ook Japanners die een smaak voor Whiskey hebben ontwikkeld zullen willen zorgen dat ze voorlopig vooruit kunnen, dus ook die prijzen zullen vermoedelijk gaan stijgen.
Om een lang verhaal kort te maken: als je fan bent van Japanse Whiskey en zeker als je een favoriet hebt, is nu het moment om in te gaan slaan. Je hebt nog tot september, daarna is de kans heel groot dat het dunnetjes gaat worden.
[Afbeeldingen © Nathan Bullivant – Flickr]