21.10.2009
Media

De gebundelde kracht van communities

By: Mark de Kock

BlogMedia
de-gebundelde-kracht-van-communities.jpg
de-gebundelde-kracht-van-communities.jpg

Eens in de zoveel tijd ontmoet je een echte vakman met gezonde honger naar innovatie en kennis die niet bang is dit te delen. Erwin Blom is zo’n persoon. Hij heeft de afgelopen maanden o.a. gewerkt aan het Handboek Communities; De kracht van sociale netwerken. Dat deed hij door zijn eigen kennis te documenteren maar ook door ongeveer 100 mensen uit de Nederlandse online wereld te interviewen. Lees over de doelgroep, aanleiding en businessmodel achter deze publicatie en maak kans op 1 van de 5 gratis exemplaren. Wil je weten hoe? Klik dan hier..

1) Wat was de grootste motivator om dit boek te schrijven?

Van huis uit ben ik journalist die altijd gewend is geweest zijn boodschap de wereld in te sturen. Eenrichtingsverkeer. In mijn periode als hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO ben ik net als de rest van internet de kracht van het netwerk gaan voelen. Dat je misschien veel van een onderwerp weet, maar dat je met zijn allen veel meer kennis, kunde en inzichten hebt dan in je eentje. Door internet kun je die krachten eenvoudig bundelen. Samen weten we meer, samen kunnen we meer. Zo is mijn fascinatie voor zogenoemde social media ontstaan. Hoe kun je meer uit een groep halen? Of dat nu productontwikkeling is van klanten, of passie delen van lezers, of problemen oplossen door wetenschappers. Social media kunnen overal van waarde zijn. Internet is voor mij passie en kennis delen. Het maken van een boek is dat voor mij eigenlijk ook.

2) Er lijken steeds meer mensen noodzaak te zien om een boek te schrijven. Wat gaf jou het vertrouwen dat je voldoende materiaal, kennis en kunde had om dit een succes te maken? Je journalistieke achtergrond of was er meer?

Het boek is wat mij betreft maar een deel van het verhaal. Wat mij boeit is hoe de wereld van het uitgeven verandert of kan veranderen. Voor mij is het interessant om te onderzoeken of er andere businessmodellen rondom uitgeven mogelijk zijn. Voor mij is het interessant om te kijken hoe het free model met betaalde modellen kan samengaan. Voor mij is het boeiend om te kijken of je – nog altijd ongewoon in de uitgeverswereld – al veel van de inhoud kunt publiceren om zo voordat het boek er is al aan publiciteit te werken. Het boek ‘bestaat al’ voordat het er is. Ook was het voor mij een oefening om te kijken hoe je een netwerk via blogs, wiki en twitter kunt betrekken bij de inhoud en kunt profiteren van al die kennis en ervaring. Ik heb als journalist veel geschreven en heb 15 jaar online ervaring, ik vond dat ik zo onbescheiden mocht zijn om te denken dat ik hier iets in een boek over mocht melden 😉

3) Voor wie is het boek/de online publicatie primair bedoeld?

Het is mijn stellige overtuiging dat je in iedere situatie voordeel kunt hebben van social media. Bedrijfsmatig door intern wiki’s of interne twittervarianten in te zetten of extern door communities of blogs in te zetten. Maar evengoed geldt het voor hobby of vereniging. De mechanismen zijn hetzelfde. Hoe krijg je mensen actief, wat zijn de incentives, wat moeten ze er beter van worden. En wat heb je er als initiatiefnemer aan? Ik heb geprobeerd het boek toegankelijk te schrijven en door best practices van sport tot hobby tot bedrijfsleven op te voeren te laten zien dat iedereen kan profiteren van social media. Ik zeg dus eigenlijk dat het voor iedereen interessant is. Zelfs voor de voorhoede van deskundigen is het leuk om over cases van SellaBand tot Seats2Meet tot Raboblog tot iPhoneclub te lezen.

4) Welke modellen heb je ingezet voor de verspreiding(bereik) van je boek en hoe ga je je kosten dekken danwel verdienen aan de publicatie?

In eerste instantie wilde ik alles zelf doen. Het hele verhaal echt van deze tijd maken door ook middels publish on demand te verspreiden. Maar om twee redenen heb ik dat niet gedaan. De eerste reden was simpel: ik had een externe deadline nodig om het boek ook daadwerkelijk te gaan schrijven. Daarnaast wil ik dat het boek in de winkel komt te liggen, ook daar is een uitgever belangrijk voor. En daarnaast hebben ze natuurlijk alle deskundigheid in huis rondom promotie e.d.

Maar zelf speel ik natuurlijk een belangrijke rol bij het bekendmaken van het boek. Dat doe ik door er over te bloggen (niet alleen zeggen dat het boek er aan komt, maar ook al waardevolle inhoud te publiceren) en door erover te twitteren. De mond tot mond kracht van Twitter is daarbij groot. Via de site Tweetreach heb ik uitgevonden dat er de afgelopen dagen 50 tweets waren met de woorden Handboek Communities erin waarmee 12.000 mensen via die berichten van de komst van het boek kunnen weten. Daarnaast ga ik alle interviews waarvan soms maar een paar quotes in het boek staan in de vormgeving van het boek als pdf beschikbaar stellen, zodat de geïnterviewden via hun site mee kunnen helpen aan de virale promotie. Tot slot ga ik de hele maand november een site met inhoud over dit onderwerp vullen en sluit ik november af met een evenement met sprekers uit het boek. Dat de voorpubliciteit werkt is te zien aan de reservingen die via Managementboek.nl binnen komen.

Dan het geld. Het boek zelf is een geldstroom. Daarnaast komt er een gratis pdf-versie waarin sitebouwers, adviseurs, communities en anderen kunnen adverteren. Zij komen zo heel goed en direct bij een doelgroep die in hun verhaal is geïnteresseerd. Ook komt er een site waarop die partijen een plek kunnen krijgen. Daarnaast zorgt het boek voor aandacht voor mij en de presentaties en workshops die ik doe. Oftewel: meer werk. Tot slot zorgt het als het goed is voor werk voor mijn bedrijf The Crowds dat gespecialiseerd is in social media.

5) Wat zorgde ervoor dat de 100 participerende mensen hun medewerking toezegde?

Er zijn verschillende categoriën. Mensen die op dit vlak actief zijn snappen de kracht van social media en willen hun ervaringen graag delen. Als jij een mooie succesvolle site hebt, vertel je daar graag over. Daarnaast heb ik van het begin af aan gezegd dat iedereen alle informatie krijgt die ik opdoe. Oftwel: je stopt er tijd in in de wetenschap dat je er kennis voor terug krijgt. Ook was er een groep met wie ik de afgelopen jaren een band heb opgebouwd. Die waren bereid er tijd in te stoppen omdat ik het hun vroeg.

6) Was de opzet waarmee je bent gestart ook het resultaat of heb je gedurende de ontwikkeling zaken aangepast?

Het originele idee is eigenlijk wel overeind gebleven. Open publicatie, de kracht van het netwerk inzetten, crossmediaal.

7) 100 experts die je hebben geholpen genereren veel advies. Wat was het allerbeste advies waar je zelf het meest aan hebt gehad.

Eigenlijk zit in bijna elk gesprek en elke case wel iets waar je iets van kunt leren. Maar als ik er eentje uit moet pikken, dan is dat het advies van Sara Lee. Johan Sanders van het bedrijf zegt in het boek dat je co-creatie of open innovatie alleen moet inzetten op prioriteiten: “Waar je op moet letten is dat je je niet bezig gaat houden met spielerei in de marge. Je moet wel met trajecten komen die voor de merken en producten heel erg belangrijk zijn. Als mensen zeggen dat ze eigenlijk geen tijd en energie hebben om aan een probleem te werken en daarom het publiek erbij willen betrekken, moet je op de rem gaan staan. Want dan zal het gevolg zijn dat er ook geen tijd en energie is als het publiek met oplossingen of antwoorden komt. Dat is een val.”

Op 2 November is de feitelijke lancering van Handboek Communities; De kracht van sociale netwerken, in november komt er ook een site waarin alle opgedane kennis wordt gebundeld. Volg nieuws daarover op www.erwinblom.nl Reserveringen voor het boek kunnen al geplaatst worden bij Managementboek.nl . En ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Je maakt kans op een gratis exemplaar door in een kort bericht hieronder aan te geven hoe je de kennis uit dit boek in denkt te gaan zetten. Erwin zal zelf de beste 5 reacties kiezen. Vergeet dan ook niet om je emailadres in te voeren zodat we je kunnen bereiken zodra Erwin de beste reactie heeft gekozen!

Share this post