TikTok is een grote vis en dat betekent dat veel mensen eropuit zijn om het te vangen. Is het niet de Amerikaanse regering met allerlei sancties, dan zijn het wel hackers die proberen de dienst minder aantrekkelijk te maken voor zijn gebruikers. TikTok meldt nu dat hackers al meerdere accounts van grote merken en beroemdheden hebben aangevallen. Met succes.
Het bedrijf dat toebehoort aan het Chinese ByteDance kampt met hackers die vooral ‘de groten der aarde’ aanvalt. Zo wisten kwaadwillenden succesvol de Sony-, CNN- en Paris Hilton-accounts te hacken. Hoe ze dat hebben aangepakt, laat TikTok niet weten. Of dat uit veiligheidsredenen is of omdat er toch qua beveiliging iets aan schort bij het bedrijf, dat is onbekend. Wel treedt het nu zelf naar buiten met het nieuws. Het lijkt erop dat zeker mensen met veel volgers en views extra moeten opletten.
The compromised accounts include CNN and Paris Hilton — and all users have to do to be hacked is open a DM, according to company sources. https://t.co/AGS5u1BXoq pic.twitter.com/N4TKsHnEBH
— Forbes (@Forbes) June 4, 2024
Tegelijkertijd heeft TikTok aangegeven dat het al maatregelen heeft genomen om de aanval tegen te gaan en zou het ook niet meer moeten gebeuren in de toekomst. TikTok zegt dat het mensen niet op ideeën wil brengen en houdt het daarom wat summier. Een beetje vaag allemaal, zeker voor iets dat is opgelost mag er wel meer transparantie zijn, maar gelukkig weet Forbes meer. Het laat weten dat er waarschijnlijk malware werd verspreid via de Direct Messages (privéberichten) en dat gebruikers daarmee waarschijnlijk het slachtoffer zijn geworden van de hackers.
Opmerkelijk genoeg is het totaal niet duidelijk wat de hackers er precies mee wilden. Zouden ze de accounts hebben gehackt om de merken en mensen dwars te zitten, om te kijken wat er in de DM’s allemaal gebeurde, of misschien om inzicht te krijgen in iets heel anders? Het is onduidelijk. Hackers hebben bijvoorbeeld ook geen berichten gepost op naam van het account, terwijl je zo denken dat ze daarmee wel kunnen laten zien hoe machtig te zijn.
Het enige wat voor de buitenwereld kan zijn opvallen is dat het TikTok-account van CNN bijvoorbeeld vorige week een paar dagen niets plaatste, wat vreemd is voor een nieuwswebsite die zo op het ‘breaking news’ zit. En zeker nu, want er is vanalles gaande met Trump, Biden en de presidentiële verkiezingen van de Verenigde Staten. En nu we het daar toch over hebben: dit nieuws is natuurlijk olie op het vuur van de Amerikaanse politiek, die sowieso al druk bezig is om het invloedrijke platform uit China wat minder macht te geven in zijn land. Als ByteDance TikTok niet verkoopt, dan mag het helemaal geen zaken meer doen in de VS. TikTok gaat nog in hoger beroep.