Het is deze week Black Friday en hoewel het bij sommige winkels al een week, soms zelfs een maand ‘Black Friday’ is, wordt er verwacht dat het aantal online aankopen flink zal stijgen. Maar, waar rook is, is vuur, en in dit geval: waar de massa is, daar zijn de oplichters. En die oplichters zijn soms gewoon de shops die je kent. Zo zit dat.
Winkeliers zijn al wekenlang obsessief bezig met bij elkaar te kijken wat er zoal in de aanbieding wordt gedaan en vooral: voor welk bedrag. Het spijtige hieraan is dat goede aanbiedingen vaak al uitverkopen voor Black Friday ook maar aanvangt. Wat dat betreft doen ze dat in de Verenigde Staten beter: daar is donderdag voor Thanksgiving en vrijdag gaat men echt los op Black Friday. Daar heb je niet weken van te voren al allerlei bedrijven die elkaar de tent uit concurreren.
Wel had de politie een goed idee bedacht om in te spelen op die vroege Black Friday-gekte: Het startte een nepwebsite om mensen te waarschuwen voor.. nou ja, nepwebsites dus. 12.000 mensen bezochten de nepwinkel, waarop een PlayStation 5 met 20 procent korting te koop was en een iPhone met 200 euro korting. Minimaal 600 man klikte iets in zijn mandje op de site, die pakjedealsnu.nl heette en zogenaamd ‘website van het jaar 2023’ was.
Misschien lijkt het alsof je een mail krijgt van MediaMarkt met goede aanbiedingen, maar blijkt het stiekem Mmediamarkt te zijn. Oplichters proberen juist in deze periode te profiteren van het feit dat je toch al wordt overspoeld met mail met deals en liften mee op een aantal ‘typische Black Friday’-bedrijven, zoals MediaMarkt, Coolblue en Bol. Blijf dus extra alert op phishing, want ja, er zijn goede deals te vinden, maar het hele ‘te mooi om waar te zijn’ gaat nog steeds op.
Het vervelende is dat webshops zelf ook wolven in schaapskleren blijken te zijn. Diverse bekende winkels plaatsen ineens een ‘van-voor’-prijs die veel hoger is dan hoeveel het product vorige week nog kostte. Het mag officieel niet, maar reken maar dat het gebeurt. Hoe aanlokkelijk het ook is om te denken: Wauw, 70 procent korting: bedenk je goed naar welke prijs je kijkt: zou het product echt nog steeds zijn adviesprijs hebben? Laat je dus niet beïnvloeden door die ‘dit kostte het product’-prijs, maar bedenk gewoon of je de Black Friday-prijs ervoor over hebt. Probeer, en dat is moeilijk want het is altijd erg prominent, die oude prijs en die vaantjes en percentages even weg te filteren.
Koop niet zomaar bij webwinkels die je niet kent, maar check of er online reviews van bestaan, of er een inschrijving is bij de KvK en of je de website er in het algemeen betrouwbaar uit vindt zien. En let dus ook op op webwinkels die je wel kent, want ook die zijn niet altijd helemaal eerlijk. Nu zul je daar het product waarschijnlijk gewoon krijgen als je het besteld, maar besef je goed welke prijs je er nu werkelijk voor betaalt.
En: als je tot de spijtige conclusie komt dat je wel bent opgelicht, blijf er dan niet mee zitten. Natuurlijk wil je niet nog meer tijd kwijt zijn aan die mensen die je dit geflikt hebben, maar een van de beste methodes om te zorgen dat deze mensen niet zo kunnen blijven opereren is aangifte doen bij de politie. Schaam je niet: er doen dit jaar waarschijnlijk zo’n 20.000 mensen melding van online oplichting. En: vergeet niet je betaalmiddel te blokkeren, zoals je creditcard, want het kan goed voorkomen dat de oplichters er straks ook nog met nog meer geld vandoor gaan.