Het komt van Facebook-gebruiker, of van BUSINESS INFORMATION VIOLATIONSS of een andere naam die overduidelijk niet officieel vanuit Meta komt: de nieuwe Facebook-spam. Deze spam draait vooral om posts die je zou hebben willen posten maar niet kan worden geplaatst omdat deze zogenaamd bepaalde Facebook-regels zou overtreden. Of omdat er ongebruikelijke activiteiten plaatsvinden op je account/fanpagina. Mensen schieten er snel van in de stress, maar dat is niet nodig: verwijder het, het is spam.
Het blijft verbazingwekkend hoe phishing zich toch steeds blijft verspreiden vol rare spelfouten en vreemde taalconstructies: hebben phishers geen AI-chatbots tot hun beschikking? Bovendien imiteren ze vaak officiële berichtgeving, dus waarom wordt dat niet direct gekopieerd? Waarschijnlijk zullen we het nooit weten. Wat we wel zeker weten, dat is dat phishing niet meer gaat verdwijnen. Het is nu eenmaal effectief. Je merkt het bijvoorbeeld als je van een webcare-medewerker een mailtje krijgt met: ‘Gaat dit wel goed?’. Soms komen die berichten toch heel echt over en dat betekent dat mensen misschien toch op die linkjes klikken. Je weet wel die ‘uiterst veilige’ linkjes.
Blijf altijd alert op phishing, want het kan van alle kanten komen. Het is allang niet meer alleen een mail of een raar sms’je van iets dat op DHL moet lijken. Ze weten je ook te vinden op je social media-profielen of die van het bedrijf waar je werkt. En wederom komt er altijd die urgentie bij kijken: “Als we binnen de komende 24 uur geen reactie van u ontvangen…”
Probeer niet in de stress te schieten bij dit soort berichten, maar even rustig na te denken. Is het logisch wat hier staat? Zou Meta inderdaad zo melden dat er iets niet oké is? En wordt er meteen vanalles gedelete als het alleen om een verkeerde post of vreemde activiteit gaat? Bedenk ook wat je hebt gepost: zou dat inderdaad als bloot of iets anders kunnen worden aangemerkt? Waarschijnlijk niet.
Het vervelende aan specifiek de spam van ‘Facebook-gebruiker’ is dat het in groten getale komt. De laatste week vooral, kun je zo op 5 berichten in een middag rekenen. Lekker links laten liggen dus, want dit is uiteraard niet officieel van Meta. Meta zou hier absoluut op een andere manier mee omgaan. We zeggen het maar, want Meta zelf heeft weliswaar hulppagina’s: het is erg moeilijk om iemand te spreken te krijgen van het bedrijf. Niet voor niets biedt het een abonnement aan waarbij je betaalt om service te krijgen..
Het is blijkbaar niet de standaard voor het gigantische bedrijf. Jammer, want als er een soort phishing-meldlijn of -vraagbaak zou komen, dan zouden mensen op veel veiligere manieren gebruik kunnen maken van hun account. Er zijn wel wat dingen om je te helpen, maar deze zijn of moeilijk vindbaar, of bestaan vooral uit wat informatiepagina’s in plaats van contact via bijvoorbeeld een chat. We willen voorbeelden, zodat wanneer we een bericht googelen, we op een officiële Meta-pagina komen waarop staat dat het bericht malafide is. Dat is momenteel echt een blinde vlek van het bedrijf.
Maar goed, de beste methode tegen phishing is toch om dit soort berichten kritisch te lezen, goed te bestuderen en vooral links te laten liggen. Verwijderen en niets mee doen dus. Als het echt van Meta komt, dan zou het wel op een andere manier met je communiceren.