Hoge bomen vangen veel wind. Zo ook het digitale distributiecentrum Steam, dat gisteren haar elfde verjaardag vierde. Het platform, dat in januari van dit jaar de magische grens van 75 miljoen actieve gebruikers behaalde, is al lang niet meer ‘dat ene platform voor computernerds’. Zo wordt inmiddels gewerkt aan een eigen besturingssysteem, een eigen gamecontroller, en verkopen ze al lang niet alleen meer games. Met deze populariteit komen echter ook nadelen, naar zo blijkt. Een virus doet de ronde, ontworpen om de steam accounts van gebruikers aan te vallen. Hierbij wordt niet alleen de ‘steamwallet’ van de gebruiker geplunderd, ook worden alle online verzamelde items van de gebruiker geroofd.
Het virus stak de kop op op de website Twitch, onlangs nog verkocht aan Amazon voor één miljard dollar. In de livestreams aldaar worden de chats gebombardeerd met links naar pagina’s die gratis items beloven aan de hebberige gamers. Om kans te maken op die gratis items, hoeven zij alleen maar hun inloggegevens in een java-applicatie in te voeren.
Nou lijkt het een storm in glas water; hoeveel mensen vullen hun gegevens immers in een onbekende java app in? Toch staat de gamewereld in rep en roer. De normaal toch redelijk technisch begaafde PC-gamers op websites als Reddit en 4chan lijken elke rationale over boord te gooien. Het echte probleem is dat voor de eerste keer in de 11-jarige geschiedenis van Steam, het platform specifiek doelwit is van een virus dat zo grondig de eigendommen van de gebruiker steelt. En waar één schaap over de dam is volgen er meer. En dat is waar de gemiddelde steam gebruiker zich nu zorgen over maakt. Gelukkig trapte ondergetekende er niet in, en tweestaps verificatie ingesteld.
Deze blogpost is geschreven door Felix de Jongh.