John de Mol is boos op Facebook. Niet eens om iets dat te maken heeft met zijn bedrijf, maar het gaat om het gebruik van zijn gezicht. Net als diverse andere bekende Nederlanders is hij op het social medium te zien in nep-advertenties die te maken heeft met rijk worden via bitcoin. De Mol onderneemt actie, maar van de rechter moet hij eerst maar eens direct met Facebook gaan praten. Hoe zit dat?
Er zijn 135 Nederlandse Facebook-gebruikers die ten prooi zijn gevallen aan de scammers, die mensen lokten door aan te geven dat onder andere John de Mol bitcoinmultimiljonair is en dat ook zij rijk konden worden in slechts 12 dagen. Matthijs van Nieuwkerk, Humberto Tan, Waylon en Alexander *BITCOIN ADS ZIJN NEP* Klöpping
zijn andere bekende Nederlanders die zonder toestemming met hun foto reclame maken voor de scam.
Die 135 mensen schijnen enorm veel geld te zijn verloren: 1,7 miljoen euro. Dat gaat vaak via een paar honderd euro inschrijfgeld, waarna je een paar duizend euro inlegt als investering. Dat wordt dan zogenaamd belegd, maar de koers gaat omhoog, waarop je wordt aangeraden te herinvesteren voor meer winst. Het is dus helemaal vrijwillig om er meer geld in te stoppen, maar waar je ook maar bent in het proces: zodra je afhaakt, ben je al je geld kwijt. Kortom, het is een ‘losing game’, zoals dat heet.
John de Mol neemt het feit dat zijn naam hiervoor wordt gebruikt -terecht- persoonlijk op en wil Facebook voor de rechter slepen. In zijn ogen doet Facebook er veel te weinig aan om deze oplichters te weren. Het gaat De Mol bovendien niet alleen om Facebook dat onvoldoende doet om de frauduleuze ads tegen te gaan, maar ook wil hij weten wie de afzender is. Hij legt daarbij grote verantwoordelijkheid bij Facebook. Hij zegt dat de maatregelen die hij eist, slechts inhouden dat Facebook zich aan het eigen advertentiebeleid houdt én zich houdt aan Nederlandse regelgeving.
Het kort geding is inmiddels geweest, waarbij zowel De Mol als Facebook niet aanwezig waren, maar werden vertegenwoordigd door advocaten. De Mol wil graag dat er een filter komt waardoor ads met zijn foto en naam worden geblokkeerd en dat Facebook het niet zijn probleem moet maken. Maar Facebook zegt al dat zo’n filter niet gaat werken omdat er methoden zijn om die te omzeilen én dat het er ‘alles’ aan doet om de advertenties te weren. De advertentie waar het om draait is inmiddels verwijderd, maar volgens De Mol is dat niet bepaald omdat Facebook zo welwillend is hier iets tegen te doen. Dat is natuurlijk een welles-nietes-verhaal.
Hoewel het er zo niet naar klinkt alsof de twee er samen uit gaan komen, meent de rechter dat De Mol en Facebook toch nog eens om tafel moeten om samen tot een oplossing te komen. Dat moet voor 19 juni gebeuren, anders gaat de rechtbank alsnog over tot een uitspraak.