Vroeger stuurde je elkaar weleens een ecard: dat was dan heel speciaal. Tegenwoordig tag je elkaar in een meme op Facebook. E-mail is al 50 jaar onder ons en ondanks social media is dit stokoude online kanaal nog lang niet verdwenen.
E-mail bestaat al 50 jaar, al is het eigenlijk iets langer: in 1965 was er al berichtenverkeer tussen mainframes, maar pas in 1971 ging het los. Toen stuurde Raymond Tomlinson zijn eerste e-mail waarbij hij met een apenstaartje het verschil aanduidde tussen de gebruiker en het netwerk. Dat doen we nu nog steeds: vaak zijn e-mailadressen laura@naamvandewebsite.nl, of algemeen: info@naamvandewebsite.nl.
Allemaal leuk natuurlijk, maar in 1978 gebeurde er iets met e-mail dat veel mensen nog een doorn is in het oog: e-mailmarketing. De eerste spam werd verstuurd door een verkoper van DEC. Het ging in een keer naar 600 e-mailgebruikers. De verkoper werd meteen verketterd: maar daar moesten we onze dure computers niet voor gebruiken?!
Inmiddels weten we beter. Sterker nog, vaak blijken verkooppraatjes per e-mail heel goed te werken. Aan de andere kant zorgt spam ook voor succesvolle phishing-aanvallen. Nog steeds denken veel mensen dat phishingmails echt bij de banken vandaan komen, zelfs als ze er geen rekening hebben.
Je zou het niet verwachten, maar e-mail wordt nog steeds veel gebruikt voor persoonlijke communicatie. Daarnaast is de hoofdreden voor het gebruik van e-mail volgens onderzoek van Spotler (onder 2.153 Nederlanders) om bevestigingen van aankopen in webwinkels te ontvangen. Onze e-mail lezen we echter allang niet meer alleen op een computer: zelfs 65+-ers gebruiken daarvoor veelvuldig hun smartphone. Al is het wel ongeveer per kwart verdeeld: smartphone, tablet, laptop en desktop.
We gebruiken onze e-mail ook om nieuwsbrieven te ontvangen, maar we schrijven ons niet eens zo heel vaak in op zo’n nieuwsbrief. Het afgelopen jaar zegt 21 procent van de mensen zich op zes tot 10 nieuwsbrieven te hebben ingeschreven. Die blijken ook nog eens heel vaak heel effectief te zijn: 57 procent van de mensen zegt onderzoek dit jaar meer dan 1 keer iets te hebben aangeschaft door e-mail. Dat ligt veel lager als we kijken naar bijvoorbeeld de brievenbus (29 procent), Facebook (24 procent) en Instagram (19 procent).
E-mail voelt inmiddels wel een beetje oud, maar het is nog steeds op veel gebieden een belangrijke vorm van identificatie, of tenminste een manier om te zorgen dat websites weten wie je bent. Nog steeds loggen mensen vaak in door hun e-mailadres te combineren met een wachtwoord. We ontvangen na zoveel jaar ook gigantische aantallen e-mails per dag. In 2021 schijnen dit er ruim 300.000.000.000 per dag (!) te zijn. Gelukkig niet allemaal in één mailbox, maar over de hele wereld. Best knap voor een medium dat eigenlijk al 50 jaar vrijwel exact hetzelfde is gebleven.
Fotocredits: Geralt