12.08.2019
E-mail

Hoe maak je je online formulieren laagdrempelig, gebruiksvriendelijk en conversieverhogend?

By: Jeroen de Hooge

BlogE-mail

Openen, klikken en converteren. Dit is wat je als marketeer graag wilt met je mailings, maar dat is niet altijd wat in de praktijk gebeurt. Het kan zijn dat je mailings goed worden gelezen, maar dat je toch te weinig conversie op je landingspagina hebt. Dat kan dan wel eens aan de formulieren liggen. De kans dat iemand afhaakt bij een formulier met 20 invulvelden is natuurlijk erg groot. Maar hoe moet ’t dan wel? Hoe maak je formulieren die lezers wel willen invullen? Spotler heeft hier een prachtig white paper over gemaakt, maar ik geef je alvast wat tips. Door deze toe te passen, maak je je formulieren en surveys laagdrempelig, gebruiksvriendelijk en conversieverhogend.

Plaats je formulieren op een herkenbare plek

Het is zonde als je een afmelder niet ‘laat landen’ op een herkenbare pagina waarop een formulier staat met keuzemogelijkheden en een duidelijke call-to-action. Het voorbeeld hieronder van de BCC is om deze redenen veel minder geslaagd dan het voorbeeld van CG Research. CG Research laat je immers ‘landen’ op een pagina waarbij de opmaak van het afmeldformulier overeenkomt met de huisstijl van CG Research en je kunt aangeven waarom je je afmeldt. Allemaal heel slim, omdat je op deze manier inzicht krijgt in de afmeldredenen van je lezers.

afmelding
afmelding
cg
cg

Prefill bekende gegevens

Is de respondent al bekend? Zorg dan dat de velden in het formulier waarvan gegevens beschikbaar zijn, al ingevuld staan. Zeker wanneer een respondent ingelogd is of doorklikt vanuit je nieuwsbrief. Het zorgt voor irritatie als alle gegevens weer ingevuld moeten worden. Het weergeven van ingevulde velden heeft als voordeel dat de respondent zijn gegevens kan controleren en eventueel iets anders kan invullen. Dit geldt bijvoorbeeld bij het opgeven van een alternatief bezorgadres in een bestelformulier.

Minimaliseer het aantal vragen

Hieronder zie je een voorbeeld van Bauknecht die deze tip nog niet toepast. Wat onmiddellijk opvalt aan het formulier is de lengte. Er zijn veel te veel invulvelden op één pagina geplaatst. Dit werkt niet uitnodigend. Het is een kleine moeite voor Bauknecht om persoonlijke gegevens en apparaatgegevens van elkaar te scheiden en op aparte pagina’s te plaatsen. Als je werkt met de e-mail marketingoplossing Spotler dan kun je in de formuliereneditor altijd een pagina extra toevoegen. Zo minimaliseer je het aantal vragen per pagina. En wie weet, kijk je dan ook strenger naar de volgorde van de pagina’s.

bauknecht
bauknecht

Maak alleen vragen verplicht die echt noodzakelijk zijn voor de transactie

Vragen met een * zijn verplichte vragen. Vroeger was de asterisk in formulieren ook een echte verwijzing naar een voetnoot waarin stond Deze vragen zijn verplicht, maar het * is ondertussen zo’n oude formulierconventie dat je die voetnoot wel achterwege kunt laten. En het lijkt zo logisch: vraag alleen naar adresgegevens als je een brochure per post verstuurt, niet als het een online document is. Vraag dan alleen naar het e-mailadres. En wil je dat sales de download nabelt, vraag dan ook naar het telefoonummer.

Gebruik anti-bot-beveiliging

Bij het gebruik van online formulieren is spam één van de ergernissen. Stel, je formulier wordt ingevuld door een spambot. Dit leidt vaak tot onnodige mails en nepcontacten in je bestand. Erg zonde, aangezien de mails je statistieken beïnvloeden en je onnodige contacten krijgt in je database. Voorkom deze ellende en gebruik anti-botbeveiliging op je formulieren.

White paper ‘Hoe maak je goede online formulieren?’

Deze 5 tips zijn slechts een greep uit de 25 tips die in het white paper ‘Hoe maak je goede online formulieren?’ staan. En om het allemaal visueel toe te lichten, hebben we praktijkvoorbeelden toegevoegd van do’s en dont’s. Inclusief een leuke extra: een overzichtelijke checklist, handig voor als je zelf aan de slag gaat met je formulieren.

Share this post