Een bekende naam doet wonderen. Of toch niet? In e-mail marketing vaak wel. Ondanks dat de keuze voor een afzendernaam direct van invloed is op de open ratio van je mailing, is er maar weinig bruikbare informatie over te vinden. En dat is jammer, want er zijn zeker een aantal punten waarop je kunt letten bij de keuze voor een afzendernaam. Tijd dus om een aantal belangrijke ins & outs van afzendernamen onder de loep te nemen.
Afzendernamen of from names zijn de namen die achter Van: of From: verschijnen. Al zie je tegenwoordig in de meeste e-mailclients de voorvoegsels Van: of From: niet -direct- meer. Dit geldt ook voor de andere bekende inboxvelden: replyadres, verzenddatum, ontvanger, onderwerpregel en snippet (het eerste tekstdeel van je mailing). Afhankelijk van het device en de e-mailclient worden sommige inboxvelden wel of niet getoond. Wat in alle gevallen wel zichtbaar is, is de afzendernaam. De afzendernaam is dus een belangrijke aandachtstrekker.
Een voorbeeld van C&A:
Afzendernamen zijn er in verschillende vormen en lengtes:
Soms is het zelfs zoeken naar de ‘echte’ afzendernaam. Marketing Group valt toch minder op dan Blokker. Maar is dat erg? En wat scoort nu beter? Is de inhoudelijke variant van Marketing Group beter dan de rechttoe rechtaan aanpak van Blokker? De antwoorden op deze vragen zijn afhankelijk van de volgende vijf punten:
De lengte van je afzendernaam kun je het beste laten afhangen van de devices en de e-mailclients die je lezers gebruiken. En het is heel simpel: hoe kleiner het scherm hoe minder ruimte. Zeker voor smartphones is het handig om als richtlijn een maximum van 25 karakters aan te houden. Een kleine steekproef met verschillende e-mailclients en verschillende devices leert dat deze richtlijn prima voldoet.
Het is lastig om bij -bijvoorbeeld- Gmail exact te achterhalen hoeveel karakters van een afzendernaam maximaal getoond worden op verschillende devices. Gmail geeft zelf als voorbeeld dat je bij het verzendadres sportfan@ gmail.com prima de afzendernamen ‘Sportfan’ en ‘Bob’ kunt gebruiken. Tja, die twee namen zijn natuurlijk veel korter dan Contentmarketing & Storytelling Event | Marketing Group.
Van zo’n afzendernaam zie je op een smartphone -als je ‘m rechtop houdt- hooguit Contentmarketing & Storytelling Event. Lezers zien dan geen bedrijfsnaam meer. Stel dat de Marketing Group veel mobiele Gmail-lezers heeft, dan was ’t misschien handiger geweest om er Marketing Group Content Event van te maken en de rest van de informatie te ‘verpakken’ in de onderwerpregel of de snippet (die zie je immers ook direct op een mobiel).
Maar het tegenovergestelde geldt ook: de afzendernaam Blokker is erg kort. Waarom niet Sales bij Blokker of Nieuwe folder van Blokker? Je hoeft de informatie dan niet meer achter een pipeline in de onderwerpregel te stoppen. En test ’t eens. Dan weet je zeker of ‘Blokker’ of ‘Nieuwe folder van Blokker’ beter scoort.
Belangrijk bij de keuze voor een afzendernaam is de bekendheid ervan bij je lezerspubliek. Kijk eens naar het volgende voorbeeld:
Wie is de afzender van Masterclass Samenwerken in Netwerken? Alleen uit het replyadres kun je opmaken -met enige moeite- dat ’t over de organisatie BSL gaat. En er zijn maar weinig lezers die direct weten dat dat voor Bohn Stafleu van Loghum staat.
Verder willen organisaties nog wel eens ‘echte’ namen gebruiken. Als je dit van plan bent, dan moeten lezers die naam wel kennen. Mailings van Fleur van MADE.com of van Hetty van A. Vogel werken alleen als Fleur en Hetty bekend zijn. Organisaties gebruiken ‘echte’ afzendernamen ook als handigheidje om meerdere mailuitingen van elkaar te onderscheiden. Zo weten de ontvangers van Hetty van A. Vogel dat ze van haar gezonde en lekkere recepten ontvangen. En niet iets anders.
Een ander punt waarop je kunt letten, is de volgorde bij meerdere namen. Als je zowel bedrijfsnamen als ‘echte’ namen wilt gebruiken, dan heb je twee keuzes: Fleur van MADE.com (eerst echte naam) of Spotler | Hendrik Westerhuis (eerst bedrijfsnaam). Kies je voor de tweede optie, dan lijkt ’t voor de hand te liggen om ook een achternaam te gebruiken:
Robert Hamminga en Elmo Wieland zijn twee bekende heren met veel saleservaring. Bij A. Vogel was ’t ook prima mogelijk om in plaats van Hetty van A. Vogel te kiezen voor
A. Vogel | Hetty Crèvecoeur. Twee verschillende afzendernamen met elk hun eigen look & feel. Alleen met een A/B Test krijg je inzicht in de score van beide varianten. Maar nogmaals: denk er eens over na, want de keuze voor een bepaalde afzendernaam heeft invloed op je open ratio.
De mailing met afzendernaam Spotler | Hendrik Westerhuis zag er in Outlook als volgt uit:
Om over na te denken:
Informatie die je niet in je afzendernaam stopt, kun je wellicht kwijt in je replyadres. Het deel ‘klantsucces’ hoeft immers niet per se in de afzendernaam, maar past ook prima in het replyadres.
Verder is het verstandig om je afzendernaam te bekijken in samenhang met de onderwerpregel en de snippet.
Om een voorbeeld te geven:
Je vermoedt natuurlijk dat achter ‘volgen…’ iets komt als ‘volgende vakantie’. Als je de mail opent, blijkt dat ’t gaat over de zomervakantie. Het was een kleine moeite geweest om van de afzendernaam TUI Zomervakantie te maken. Zo maak je de relatie met de onderwerpregel en de snippet sterker. Ook op deze manier kun je scoren met je afzendernaam.
Alle informatie in één handig overzicht? Download dan onze checklist Hoe scoor je met een afzendernaam?
Noot van de auteur: uit privacyoverwegingen zijn een aantal namen en e-mailadressen in de gebruikte voorbeelden gefingeerd.