16.10.2018
E-mail

Langzaam van Mobile First naar Mobile Only?

By: Mark van den Berg

BlogE-mail

Vorig jaar rond deze tijd plaatste ik een blog over het Nationaal E-mail Onderzoek en de rol van mobiel in dit onderzoek. Ik liet toen met cijfers uit dit onderzoek zien hoe het gesteld is met de adoptie van mobiel in relatie tot a) e-mail en b) shopping. Nu is inmiddels het Nationaal E-mail Onderzoek 2018 verschenen en uiteraard heb ik gekeken of dat wat ik vorig jaar schreef nog steeds opgaat. En wat denk je? Jawel hoor. Sterker nog, mobiel is nog dominanter aanwezig.

Smartphone is nog populairder geworden om e-mail op te lezen

De smartphone is natuurlijk niet meer weg te denken uit ons leven. Steeds jonger hebben we al zo’n ding in onze zak of tas zitten. We zijn er helemaal mee vergroeit. De mobiele ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Je bereik is door de jaren heen steeds beter geworden. De snelheid van het mobiele internet is steeds beter geworden. We zijn van 2G naar 3G naar 4G naar bijna 5G gegaan. Er is tegenwoordig overal wifi beschikbaar en gebruikskosten zijn inmiddels overal in Europa hetzelfde als in je thuisland. Als je aan e-mailmarketing doet, dan moet je mail er first and foremost tip-top uitzien op mobiel.

Kijken we naar het de resultaten uit het Nationaal E-mail Onderzoek door de jaren heen, dan zien we dat sinds 2015 de smartphone het meest gebruikte device is om e-mail op te lezen. Gemiddeld over alle leeftijdscategorieën heen leest in 2018 46% van de respondenten zijn of haar e-mail op zijn of haar mobiele telefoon. In 2015 was dat nog 36%, in 2016 was dat 37% procent en in 2017 was dat al 43%.

mobile_first
mobile_first

22% shopt online via een smartphone

In het Nationaal E-mail Onderzoek wordt jaarlijks niet alleen gekeken naar welk device de Nederlander gebruikt om zijn aankopen te doen online. En ook hier zien we een toename in het gebruik van de smartphone. In 2016 kocht 12% van de Nederlanders online via een smartphone. In 2017 was dat percentage al 16% en nu in 2018 is dat percentage inmiddels 22%. Ook dit jaar zien we weer een afname in het aantal mensen dat niet online koopt. In 2016 9%, in 2017 6% en in 2018 5%.

online_shopping_device
online_shopping_device

Mobile stats – gaan we naar een mobile only wereld?

Graag pak ik naast het Nationaal E-mail Onderzoek nog even door op andere (internationale) onderzoeken over Mobile. Omdat we steeds meer tijd spenderen op mobiel en steeds meer doen met onze mobiel, rijst natuurlijk de vraag of we in mobile only wereld over gaan. Kijken we naar China en het gebruik van WeChat aldaar, dan is die vraag voor China al beantwoord: Ja. In feite kun je in China WeChat openen en alles ermee doen wat je nodig acht, variërend van: chatten, posten, shoppen, scannen, betalen, sms-en. Echt alles wordt door WeChat gefaciliteerd. In Europa en de US zijn we niet zo ver dat we alles met 1 app op onze mobiel afkunnen, hoewel de Googles, Amazons en Facebooks van deze wereld dat wellicht wel graag zouden willen. Ter afsluiting, nog even wat mobile stats op een rijtje:

  1. Sinds januari 2018, zijn er meer dan 3,7 miljard unieke mobile internet users wereldwijd. Bron: Statista
  2. Mobile devices gaan er voor zorgen dat bijna 80% van het wereldwijde internetgebruik in 2018 mobiel wordt. Bron: Zenith
  3. 50% van de tijd die een consument spendeert aan digitale media is aan mobiele apps. Bron: comScore
  4. 90% van alle smartphone eigenaren gebruikt hun telefoon terwijl ze een aankoopbeslissing doen in een fysieke winkel. Bron: Marketing Land
  5. Men verwacht dat in de U.S. in 2019, mobile advertising goed is voor 72% van alle digital advertising uitgaven. Bron: Marketing Land

Benieuwd naar alle resultaten van het Nationaal E-mail Onderzoek? Download het hier.

Share this post