Gmail zal er binnenkort heel anders uit gaan zien. Waar het e-mailprogramma nu al zo’n beetje 10 jaar hetzelfde uiterlijk heeft, belooft het het statische uiterlijk te veranderen. Websites zijn allang niet meer statisch qua inhoud en dat wil Google graag ook in haar e-mailprogramma doorvertalen. Vanaf 2 juli wordt daarom dynamische mail geïntroduceerd, wat ook wel AMP heet.
AMP betekent Accelerated Mobile Pages en is sinds 2015 door Google in gebruik. Websites hebben zichzelf de afgelopen jaren ‘AMP’-ready gemaakt, wat betekent dat ze sneller laden dan de normale variant. Dat sneller laden komt omdat bepaalde onderdelen van de website helemaal niet worden weergegeven, of pas later komen. Dat sneller laden is niet alleen een voordeel voor ongeduldige mensen, ook voor zuinige mensen: het zorgt namelijk voor een verlaagd dataverbruik.
Gmail kan ook baat hebben bij AMP en wel in de vorm van de dynamische berichten. Dat gebeurt wanneer iemand een nieuwsbrief stuurt. Je hoeft nu niet meer uit Gmail te worden weggesluist, want je kunt juist vanuit je mail vast actie ondernemen. Dat geldt ook voor rsvp’s voor evenementen en vragenlijsten.
Je kunt straks in Gmail alvast het schoenaanbod van je favo webwinkel bekijken, zonder dat je daarvoor naar die webshop hoeft te surfen. Dat werkt trouwens niet automatisch: bedrijven moeten die interactiviteit wel in hun mail inbouwen, dat heeft bijvoorbeeld Pinterest al gedaan. Je kunt dingen nu vanuit je Gmail op je bord zetten.
Tenminste, helemaal nu is dat nog niet, want de nieuwe optie zal op 2 juli live gaan. Het is al een tijdje in beta in bijvoorbeeld de browser-versie van Gmail, maar vanaf juli hebben dus ook G Suite-gebruikers het voordeel van dynamische berichten. Je kunt dat zelf in- en uitschakelen door in de Instellingen ‘dynamische e-mail’ uit of aan te zetten.
Handig om te weten, AMP in Gmail kan er ook voor zorgen dat je juist wat meer data gebruikt, want het wordt soms dus ook gebruikt om een ‘webpagina’, in dit geval je e-mail, juist voller te maken door die opties toe te voegen. Het is dus niet in alle gevallen beter voor je databundel, maar dat hangt dus af van zowel jouw internet gedrag als het fanatisme van bedrijven die AMP inzetten.