We keken er zo naar uit, maar eigenlijk konden we niet zoveel met Spotify Wrapped als we zouden willen. Sinds het jaarlijstje van de streamingdienst gisteren live ging worden niet alleen de lijstjes gedeeld: ook het ongenoegen van mensen over de inhoud ervan. En dan bedoelen we niet per se de artiesten. Dit zijn 5 redenen waarom Spotify Wrapped dit jaar een teleurstelling is.
De AI-podcast hebben wij in Nederland niet en dat is erg jammer. Het maakt onze Wrapped er namelijk wel erg karig op. De AI-podcast was het nieuwe ding en het houdt in dat je jouw jaar met AI in een recap voorbij hoort komen. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door NotebookLM van Google. We zullen niet weten wat die van ons is, want we hebben het niet en dat is een gemis.
We hebben het niet in Nederland, dus dat is voor ons al een grote klacht, maar ook de mensen die het wel hebben (Engelsen, Amerikanen, zelfs Zweden) klagen erover. Veel mensen vinden het een beetje te makkelijk van Spotify om het aan AI over te laten. Ze hadden liever iets leukers gezien als groot nieuw ding aan Wrapped. We hebben ooit al eens een muziekpersoonlijkheid gekregen in Wrapped, zelfs een spelletje over jouw beluisterde muziek dat je met vrienden kunt delen: dingen die wat interactiever of deelbaarder waren dan een AI-podcast.
We kregen wel te horen dat we ‘een Pink Pilates Princess Catwalk Afrobeats’-periode hadden, maar wat we misten was informatie over genres die we echt veel hebben geluisterd of hoeveel nieuwe artiesten je hebt ontdekt: het voelt alsof er zoveel meer mogelijk was, maar dat daar bewust niet voor gekozen. Jammer, want nu blijft er weinig over dat echt leuk is om te delen. Dat ik 6 dagen lang Chris Brown heb geluisterd is leuk, maar het zegt niet zoveel.
Hoewel de persoonlijke jaarlijstjes van Spotify volop worden gedeeld, is ook niet iedereen gecharmeerd van het design. Het is misschien iets te eenvoudig of te zwart: in ieder geval weinig bijzonder. Dat je aan het einde van de parade nog de keuze krijgt uit vijf verschillende kleurstellingen is ook een beetje matig: dat had echt wat meer vuurwerk mogen zijn, Spotify.
Uiteindelijk ligt de grootste teleurstelling van Spotify Wrapped vooral in de verwachting, zoals dat vaak gebeurt. We zijn zo gewend om Spotify Wrapped te krijgen, en we houden er soms het hele jaar door al rekening mee met wat we luisteren: maar als je dan niet heel veel verschillende data eruit krijgt en wel van die gekke dingen over Pink Pilates Princess Catwalks, die overigens heel veel mensen hebben gekregen, dan is de conclusie dat Wrapped ook simpelweg te hyped is geworden. Dat zie je al aan hoeveel andere apps het nadoen: het is lijkt groter geworden dan goed voor Spotify is.