07.12.2016
Entertainment

Apple Music groeit hard, Spotify nog steeds leider muziek-apps

By: Patrick Smeets

BlogEntertainment

Apple Music kan terugkijken op een goed 2016. De muziekdienst, gelanceerd halverwege 2015, heeft inmiddels al 20 miljoen abonnees wereldwijd en dat is een forse groei. Als je nu bij jezelf denkt: “niemand die ik ken heeft dat” is dat niet raar, want het gros van de abonnees van Apple Music zit blijkbaar in landen als China, Rusland, Japan, Brazilië en India. We merken in Europa dus weinig van die groei, al zal het een aantal mensen wel al gestoken hebben dat bepaalde albums exclusief zijn voor Apple’s muziekplatform, zeker als ze van hip-hop houden.

Spotify heerst

Die discussie terzijde lijkt Apple dus goed bezig, maar ze hebben nog even te gaan voordat ze Spotify inhalen. Die dienst heeft inmiddels 100 miljoen luisteraars, waarvan er al meer dan 40 miljoen elke maand betalen om hun muziek te kunnen luisteren. Daarmee is de Europese muziekdienst nog steeds de onbetwiste leider in de markt. Het moet ook wel heel raar lopen wil de dienst die voorsprong helemaal kwijtraken in de komende jaren.

Alternatieven

Er komen echter steeds meer alternatieven: Amazon heeft haar Music Unlimited-dienst, Pandora (heel populair in de VS) kondigde vandaag ook aan dat hun on-demand muziekplatform er heel snel aan komt en dan is er natuurlijk nog Jay-Z’s Tidal, die met veel bombarie werd aangekondigd maar inmiddels niet meer dan 4 miljoen abonnees bij elkaar heeft gesprokkeld. Het veld wordt steeds drukker en dus wordt het voor labels en artiesten ook steeds ingewikkelder.

YouTube

Wij als consumenten moeten, zeker als we een specifieke smaak hebben, opletten waar we onze muziek vandaan gaan halen om niet de nummers en albums van onze favoriete artiesten te gaan missen. Erger nog is een nieuwe deal zo gemaakt en gaat je favoriete artiest opeens een exclusief album maken bij een dienst waar je geen abonnement bij hebt. Gelukkig is er voor de twijfelaars altijd nog YouTube, die heel blij is met het geld dat ze artiesten hebben kunnen uitkeren voor de advertenties die voor hun nummers afgespeeld worden.

[Afbeelding © blackzheep – Fotolia]

Share this post