13.11.2019
Entertainment

​Apple Music komt met jaarlijstje genaamd Replay

By: Laura Jenny

BlogEntertainment

Het einde van het jaar is in zicht en dat betekent dat de tijd voor lijstjes aanbreekt. Wat heb je bijvoorbeeld zoal geluisterd dit jaar? Spotify-gebruikers kunnen al jaren genieten van ‘Jouw meest beluisterde nummers van [jaartal]’ of ‘Wrapped’, maar Apple Music had hier tot nu toe niets speciaals voor. Dat verandert dit jaar dankzij Replay.

Apple Music Replay

Je kunt in Apple Music Replay als abonnee terugzien welke muziek jouw 2019 bepaalde. Wat luisterde je het meeste? Het gaat er bij Apple niet alleen om dat je nu voor dit jaar data krijgt van wat je het vaakst luistert, het zal je ook laten weten wat jij het meest luisterde in 2017, bijvoorbeeld. Daarvoor moet je wel al in 2017 een abonnement hebben gehad op Apple Music. Alleen dan kan hij in retrospect onthullen wat je het meest luisterde dat jaar. Je kunt de afspeellijst meteen luisteren, maar ook offline beschikbaar maken of met anderen delen.

Het is niet alleen de bedoeling om je te laten weten wat je dit jaar luisterde, maar ook om je in de toekomst meer inzicht te geven in je luistergedrag. Het is dus niet per se bedoeld om alleen terug te kijken, maar ook juist om te kijken hoe je er nu voorstaat. Ben je bijvoorbeeld meer naar een ander genre gaan luisteren en zijn er nog tips? Elke zondag wordt de data geüpload, bijgewerkt met je laatste luisteractiviteit.

Spotify

Dat is wel iets om jaloers op te zijn als je Spotify-gebruiker bent, want daarmee krijg je wel mooie persoonlijke playlist, maar echt een lijst met het meest geluisterde komt slechts eenmaal per jaar voor. Dat mag best iets meer zijn, in deze wereld waarin data en transparantie zo belangrijk zijn. Apple gaat daar in ieder geval openlijker gebruik van maken en doet dat op alle platforms. Je kunt Replay onder andere vinden op replay.music.apple.com.

Apple Music rapporteerde in juni nog 60 miljoen betalende abonnees te hebben, terwijl Spotify recentelijk bekendmaakte dat het 113 miljoen betalende abonnees heeft (eind september 2019). Apple heeft waarschijnlijk dus nog veel in te halen, maar zet ook flinke stappen om groei te bewerkstelligen. Onder andere door het studentenabonnement van Apple Music nu uit te breiden met Apple TV+, maar ook door bijvoorbeeld de stekker uit iTunes te trekken en onder één paraplu door te gaan.

Share this post