Spotify mag zich dan willen storten op luisterboeken, de podcasts gaan ook nog steeds als warme broodjes over de toonbank. Niet alleen kwam het met de optie voor podcastluisteraars om een betaald abonnement te nemen op hun favoriete podcasts, het breidde het aantal podcasts flink uit: er staan 68 procent meer podcasts op Spotify dan vorig jaar.
Het is inmiddels in de Verenigde Staten zowel YouTube als Apple voorbij gestreefd wanneer het gaat om het podcast-aanbod. Er staan inmiddels 3,2 miljoen podcasts op het platform met dit jaar 400 nieuwe Spotify Original-podcasts. Volgens eigen onderzoek is Spotify het platform dat wereldwijd het meest gebruikt wordt door podcastluisteraars. Spotify wist onder andere Armchair Expert van Dax Shepard aan zich te binden, Bad Robot en The Joe Rogan Experience.
Het aantal maandelijkse gebruikers van Spotify groeide ook in 2021, want ten opzichte van 2020 waren er 19 procent meer maandelijks actieve gebruikers. Dat komt ongetwijfeld mede omdat Spotify flink is uitgebreid qua landen. Het is in 92 nieuwe markten toegetreden en beslaat nu wereldwijd 184 markten. Er zijn meer dan 380 miljoen luisteraars op Spotify te vinden, die onder andere veel luisteren naar Drake en Adele, die beiden grote nieuwe releases hadden dit jaar.
Sowieso was 2021 een jaar waarin er veel werd geïnnoveerd op het platform, met de persoonlijke Only You-lijsten, Blend waarmee je met andere mensen muzieksmaken kunt mengen en de nieuwe songtekstenfunctie. Bovendien gaat het ook lekker met Spotify zelf: het heeft in november een persoonlijk record gebroken van meer dan 1 miljard euro aan jaarlijkse advertentie-inkomsten.
Dat is gigantisch: de omzet uit advertenties ging maar liefst 75 procent omhoog van jaar op jaar. Dat komt onder andere omdat mensen zich niet zoveel meer op straat bewegen en Spotify enorm populair is, waardoor bedrijven hun advertentiebudgetten anders inzetten.
Mensen met een premium-account merken weinig van die advertenties, maar voor de vele gratis luisteraars zijn ze zeer bekend. Ze komen dan namelijk regelmatig voorbij als een soort radioreclames. Verder blijft Spotify heel bescheiden, het schrijft: “2021 was een druk jaar voor Spotify omdat we ons doel nastreefden om het toonaangevende audioplatform te worden. Van gepersonaliseerde ervaringen tot exclusieve inhoud voor luisteraars tot innovatieve nieuwe tools en formaten voor makers, Spotify zorgt voor een revolutie in de industrie.”
Volgend jaar lijken luisterboeken op het programma te staan voor Spotify. Zou het ook daarin de revolutie in de industrie bewerkstelligen?