18.10.2024
Entertainment

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

By: Laura Jenny

BlogEntertainment

We schrikken wel vaak van hoe veel tijd mensen op social mediaplatformen als Netflix of TikTok spenderen, maar heb je er wel eens over nagedacht hoeveel uur per dag je naar streamingdiensten kijkt? In Nederland schijnen we nog altijd 2 uur en 12 minuten televisie te kijken. En dat is bijna net zoveel tijd als we dagelijks spenderen op Netflix

Televisie kijken

Vroeger keken we veel meer uren televisie naar de NOS, naar Nederland 1, RTL 4, SBS6, enzovoort, maar dat is de afgelopen jaren afgenomen. Steeds meer mensen hebben überhaupt geen televisie-abonnement meer. Wil je NPO kijken, dan kun je dat gewoon streamen met de NPO-app, wil je RTL-programma’s kijken, dan kun je terecht op Videoland. Andere zenders zijn bijvoorbeeld te zien via NLKijkt. Weinig reden dus om nog een klassiek televisie-abonnement te hebben, al zie je bijvoorbeeld bij sportfans wel dat die het vaak nog hebben, naast een abonnement op bijvoorbeeld ViaPlay. 

Netflix: 2 uur per dag

Netflix is de eerste grote streamingdienst die zijn intrede deed in Nederland en wordt sowieso als de oppermoeder der streamingdiensten gezien. De rode N eist inmiddels ook hartstikke veel tv-tijd van ons op: 2 uur per dag maar liefst. Nu is dat wel een wereldwijd gemiddelde en zal het per persoon wel flink fluctueren, maar 2 uur per dag klinkt vrij plausibel. Dat is toch een fijne kleine bingesessie aan series of een hele film. In ieder geval is de Amerikaanse streamingdienst in zijn nopjes, want het is een groei voor het bedrijf. Een groei die het volgens zichzelf te danken heeft aan de grote varieteit aan kwalitatieve content.

Het gaat verder supergoed met Netflix: 9,83 miljard dollar aan omzet, 2,91 miljard dollar inkomen. Het heeft, ongetwijfeld nog steeds mede door het niet meer toestaan van het delen van accounts, 5 miljoen nieuwe abonnees aan de dienst toegevoegd, waardoor het totaal aantal Netfix-abonnees nu 282,7 miljoen is. Ook een interessant inzicht: in het vierde kwartaal van 2024 is de helft van de abonnees gegaan voor het abonnement met reclame. Dat is het goedkoopste abonnement en biedt zo’n 4 minuten reclame per uur: iets dat sommige mensen wel acceptabel vinden, terwijl anderen zich afvragen waarom je dan een streamingdienst kiest: in hun ogen is dat juist omdat je die reclameblokken van de commerciële televisie helemaal zat bent. 

10 procent van tv is Netflix

In ieder geval zou Netflix verantwoordelijk zijn voor ongeveer 10 procent van het totale televisiegebruik in de landen waar het het grootst is. Dat vinden wij nog meevallen: kijkend naar mensen om ons heen ligt dat wel hoger dan 10 procent, maar wij hebben natuurlijk wel een heel ander televisiestelsel dan andere landen: denk aan Amerika, dat veel meer zenders heeft.

Tegelijkertijd hebben ze daar ook veel meer reclameblokken, dus zou het misschien aan de andere kant juist weer logischer zijn dat meer mensen dan voor Netflix gaan. In ieder geval is Netflix lekker bezig en blijft dat de komende tijd ook wel met het tweede seizoen van Squid Game en het laatste seizoen van Arcane. Plus dat gevecht tussen Mike Tyson en Jake Paul, dat ook voor een potentiele kijkcijferklapper kan zorgen. Maar het wordt ook een spannende periode, want Netflix rolt een nieuw design uit en dat is toch vaak voor veel mensen even wennen.

Share this post