05.05.2016
Entertainment

Netflix doet boekje open over thumbnails

By: Brett Rijsdijk

BlogEntertainment

We weten het allemaal: ‘Beeld zegt veel meer dan 1000 woorden’. Daarom heeft streamingsdienst Netflix de afgelopen jaren heel wat onderzoek verricht als het gaat om beeld.

Persoonlijke thumbnails

Want wat blijkt: het design van de thumbnail die jij (misschien wel dagelijks?) in de carrousel voorbij ziet komen op Netflix is specifiek afgestemd op jouw interesses. Zo zou het zomaar kunnen zijn dat je vriend of vriendin een hele andere thumbnail ziet van dezelfde serie, documentaire of film dan jij. Op zich logisch, maar het is toch best bizar!

Big Data

Aan de hand van Big Data weet Netflix welke thumbnail jou gaat aanspreken en zal overtuigen om de content te gaan kijken. Het is voor Netflix belangrijk om hier op in te spelen. Volgens Netflix bepaalt namelijk de thumbnail van een serie, documentaire of film voor maar liefst 82% of je de content ook daadwerkelijk gaat zien.

Als het gaat om de thumbnails heeft Netflix al een aantal succesvolle strategieën die zij op dit moment al hanteren namelijk:

1. Close-ups met een explosieve emotie

Sprekende gezichten trekken de aandacht. We halen namelijk heel veel informatie uit gezichtsuitdrukkingen. We krijgen er een gevoel bij en bepalen zo of de content interessant is of niet. Dit is goed te zien in de onderstaande thumbnails. Zo blijkt de laatste thumbnail van Unbreakably Kimmy Schmidt het populairste onder het publiek te zijn. Ben jij het hiermee eens?

Netflix Media Center
Netflix Media Center

2. Regionale voorkeuren

Waarschijnlijk wist je dit al wel, maar er zitten ook regionale verschillen in de Netflix thumbnails. Een thumbnail in Nederland hoeft bijvoorbeeld niet per se populair te zijn in Duitsland. Iedere cultuur is anders en daardoor blijven regionale verschillen bestaan. Een voorbeeld hiervan zijn de thumbnails van Sense 8. Ieder land heeft een eigen voorkeur zoals je hieronder ziet.

Netflix Media Center
Netflix Media Center

3. Good guys vs. bad guys

Volgens Netflix trekken herkenbare en vooral de slechteriken meer engagement! Zo blijkt dat de boeven in bijvoorbeeld kinderfilms en actiefilms veel meer aandacht opleveren dan de helden. Dit is goed te zien in de onderstaande thumbnails van: Dragons: race to the Edge waar vooral de boeven worden afgebeeld.

Netflix Media Center
Netflix Media Center

4. Less is more

In thumbnails zie je nooit meer dan drie personen, hoe groot een cast ook is. Netflix heeft gemerkt dat het weinig zin heeft om een hele cast weer te geven. Gebruikers focussen zich namelijk slechts op één of twee personages als zij een thumbnail zien. Dit zie je in de thumbnails van Orange Is The New Black.

Netflix Media Center
Netflix Media Center

Door de thumbnails steeds beter af te stemmen ziet Netflix een duidelijke stijging in het aantal gestreamde uren en engagement van hun gebruikers. Heb jij al eens verschillen gemerkt in de thumbnails?

Share this post