17.02.2022
Entertainment

Spotify investeert meer in podcasts: dit maakt podcasts zo tof

By: Laura Jenny

BlogEntertainment

Je zou denken dat Spotify na het hele Joe Rogan-gate van vorige maand wat rustiger aan zou doen met podcasts, maar niets is minder waar. Het heeft net twee grote podcastplatforms gekocht: Chartable en Podsights. Dit zijn één van de grootste podcastmarketing en -advertentiebedrijven.

Spotify koopt Podsights en Chartable

Voor hoeveel euro het Scandinavische Spotify de platforms kocht is onbekend, maar het zegt wel iets over de richting die Spotify ingaat. We dachten even dat Spotify wel goed zat in de podcasts en dat het nu juist vooral ging voor de luisterboeken, maar het is blijkbaar nog niet klaar met zijn uitbreidingen op het gebied van podcasts. En aan de andere kant: het hele gedoe rondom de podcast van Joe Rogan heeft Spotify wel nog meer in de kijker gespeeld als podcastaanbieder. Dus ergens is het voor te stellen dat Spotify er alleen maar op wil doorpakken.

Met Podsights en Chartable kunnen podcastmakers tags in hun show aanbrengen waarmee ze kunnen zien wie de podcast luistert en wie er na een advertentie ook actie ondernam op die advertenties. Hiermee wil Spotify niet alleen advertenties aan podcasts toevoegen, maar ook binnen de muziek. Bovendien zijn podcasts ook niet per se altijd kwetsend of mogelijkheden om misinformatie te verspreiden: dit zijn redenen waarom podcasts zo leuk zijn.

Je kunt ze overal mee naartoe nemen

Omdat je podcasts kunt luisteren op je telefoon, kun je ze overal mee naartoe nemen. Je zou zelfs zonder oordopjes luid op je telefoon kunnen luisteren, en bij het doen van de was je telefoon in de wasmand kunnen mikken en verder kunnen luisteren terwijl je naar de wasautomaat loopt. Je moet dan alleen niet vergeten om je telefoon op tijd uit de wasmand te grissen. Daarnaast kun je podcasts thuis over je speakers luisteren, maar ook in de trein met oordopjes. Het draagbare maakt podcasts erg makkelijk in gebruik.

Het past zich aan jou aan

Waar een radioprogramma gewoon doorgaat als je je radio uitzet, is het bij een podcast net als bij Netflix: er wordt onthouden wat je luisterde en waar je bent gebleven, waardoor je de draad weer precies kunt oppakken waar jij verder hoort te luisteren. En heb je even niet opgelet en wil je het nog een keer horen, dan kun je heel makkelijk terugspoelen. Bovendien raad het algoritme van Spotify specifiek je weer nieuwe podcasts aan als je er eentje veel luistert, waardoor je een heel persoonlijke podcastervaring hebt.

Podcasts brengen je op ideeën

Of je nou plannen maakt om minimalistischer te leven met de Minimalist Podcast of op interessante ideeën komt door de Universiteit van Nederland: podcasts weten het vaak voor elkaar te krijgen om je te inspireren. Ze brengen je bijvoorbeeld op ideeën om je relatie nog leuker te maken, geven inzicht in problemen waar bijvoorbeeld je vrienden mee te stellen hebben en ze kunnen heel leerzaam zijn.

Je leert nieuwe mensen kennen

Misschien leer je ze niet altijd heel persoonlijk kennen, maar je krijgt door podcasts wel inzicht in andermans denkwijze. Joe Rogan mag dan dingen hebben gedaan die niet door de beugel kunnen, tegelijkertijd is hij wel de man die altijd interessante gasten aan tafel heeft. Door die interessante gasten kun je weer nieuwe mensen leren kennen om bijvoorbeeld te volgen op social media.

Er zijn nog meer redenen om van podcasts te houden: zo kun je ze bijvoorbeeld ook zelf gaan maken om jezelf te uiten of anderen te helpen, maar daarnaast zijn podcasts ook enorm toegankelijk. Veel podcasts zijn gratis online te vinden, waardoor je eigenlijk alle podcasts wel kunt volgen. Probeert het maar eens, veel plezier!

Share this post