De memes liegen er niet om. De een-na-laatste aflevering van Game of Thrones is bij een groot deel van de fans niet zo goed gevallen. Er zijn boze tongen die beweren dat het hele laatste seizoen een fiasco is. Waar komt al die teleurstelling vandaan?
De makers van Game of Thrones, David Benioff en D.B. Weiss, hebben het zichzelf niet makkelijk gemaakt. Een succesvolle fantasyserie maken was een grote uitdaging toen Game of Thrones in 2011 verscheen. Dat komt omdat het vaak dure series zijn door een veelheid aan kostuums en figuranten en door hoge kosten voor computer geanimeerde content zoals draken. Bovendien wist het fantasy als genre maar moeilijk het grote publiek aan te spreken.
In het specifieke geval van Game of Thrones komt daar nog bij dat de makers vol enthousiasme aan hun op een boekenserie gebaseerde HBO-serie bouwden, terwijl ze tegelijkertijd helemaal niet wisten of schrijver George R.R. Martin wel op tijd een afsluitend boek voor de serie af zou hebben. Weiss was bovendien, zoals hij vertelt in de Netflix-docu The Creative Brain, een man die regelmatig tv maakte die faalde.
Niet de meest zekere start, waardoor de mannen waarschijnlijk nog meer overweldigd waren door het enorme succes van de serie. Een heleboel naakt, seks, gorigheid en schokkende gebeurtenissen maakten deze serie tot het ultieme onderwerp bij de koffieautomaat en op social media. Het was ineens cool om over een fantasyserie te praten.
Dat lijkt zich nu tegen de serie hebben gekeerd, want nu is juist op die social media te lezen hoe ontevreden veel fans zijn met de afleveringen uit het achtste seizoen. Op Change.org is een petitie te vinden die heet ‘Maak Game of Thrones Season 8 opnieuw met competente schrijvers’. Geen vriendelijke titel, maar er staan wel al meer dan 740.000 handtekeningen op.
Het feit dat de schrijvers in dit laatste seizoen zelf aan de bak moesten, omdat het bronmateriaal nu eenmaal nog niet zo ver is, maakt ze een wandelende schietschijf. Dat dit zes afleveringen tellende seizoen ruim anderhalf jaar op zich heeft laten wachten, maakt het er niet beter op. De verwachtingen waren na zoveel jaren drama, shocks en veelbesproken momenten torenhoog geworden. En schijnbaar is dat geen Dornese vreugdetoren.
De fans herkennen de personages niet meer terug. Bijvoorbeeld Daenerys, die ooit zo rechtvaardig was en inmiddels als een psychopaat op een draak een hele stad vol onschuldige mensen uitmoordt. Natuurlijk is ze boos nu de liefde van haar leven haar ontnomen lijkt te zijn, zeker nu hij ook nog de rechthebbende op de IJzeren Troon is, maar deze kat in het nauw maakt sprongen die voor veel fans te raar zijn. Ze wordt op het internet in ieder geval veelvuldig vergeleken met de Mad Queen uit Alice in Wonderland.
Over gestoorde koninginnen gesproken: hoe Cersei in rap tempo afbrokkelde tot een zielig hoopje mens én hoe haar broer en geliefde Jaime (ondanks dat zijn personage een heel andere kant op was ontwikkeld) toch nog teruggaat om bij haar te zijn, ook dat schiet diverse fans in het verkeerde keelgat. Helemaal omdat alles in rap tempo aan ze voorbij gaat, waardoor het schort aan een goede uitleg of een doordacht plan.
Gelukkig zijn er ook een heleboel fans die juist met volle teugen genieten van het laatste seizoen en juist van die veelbesproken aflevering The Bells. Zij kunnen zich beter voorstellen waarom de personages zich gedragen zoals ze doen. Grappig detail is dat deze aflevering met 18,4 miljoen kijkers de meest bekeken episode is in de geschiedenis van de serie. Je kunt het ermee eens zijn of niet, één ding maakt de aflevering juist helemaal Game of Thrones: die koffieautomaatdiscussies laaien weer hoog op.